Friluftsliv for alle

Hele Norges turplanlegger

Slik velger du riktige joggesko

Joggesko (Colourbox)

Gode joggesko beholder spensten til du har løpt 1500 kilometer.

Colourbox

Våren står for døra, og tusenvis av fargesprakende joggesko fyller butikkhyllene. Men hva slags skotøy bør du velge?

Det er mye å ta hensyn til når du skal kjøpe nye joggesko. Underlag, støtdemping, stabilitet, kroppsvekt og løpestil er noen av stikkordene.

Pris og holdbarhet er også noe mange legger vekt på når de skal bytte ut de gamle skoene.

Løping på asfalt (Colourbox)

Du bør ta hensyn til underlaget når du velger nye joggesko.

Colourbox

- Mange nybegynnere velger feil joggesko fordi de ikke vet hvor stor egenbelastningen kan være under løping, sier daglig leder Tor Fauske i Löplabbet, en kjede med spesialbutikker.

- Og hos dem som allerede er i god form, kan overgangen fra vinter til sommer bli et problem.

- Etter en skisesong med mange mil på snøen er det noen som går rett over til intens løping. Men den overgangen kan bli for brå, og da kan det oppstå skader, sier Fauske til NRK.no.

- Hvor lenge varer et par gode løpesko?

- Mellom 1000 og 1500 kilometer. Løper man inntil en mil tre ganger i uka, betyr det at skoene fungerer som de skal i ett års tid. Du kan gjerne bruke eldre sko, men hvis de er mer enn fire – fem år gamle vil materialet begynne å tørke ut og mye av elastisiteten forsvinne. Da er det på tide å bytte, mener Fauske.

Roald Bahr (NRK)

Roald Bahr er spesialist på idrettsskader.

NRK
LES OGSÅ:

Føtter er ulike

- Når man velger sko er det viktig å vite at føtter er forskjellige. Sko som kan være utmerket for en person behøver ikke å være det for en annen, sier professor i idrettsmedisin Roald Bahr til NRK.no.

- Det heter seg jo at den vet best hvor skoen trykker som har den på. Men det kan være litt sent når man allerede har kjøpt et par dyre sko, sier han.

Fakta om løping og skader

  • Smerter foran på leggen (såkalt beinhinnebetennelse) er symptom på en vanlig belastningsskade ved løping og hopping.
  • Intense treningsperioder er ofte en viktig utløsende årsak.
  • Prognosen er god hvis man får korrigert ytre og indre utløsende årsaker tidlig. Enkelte ganger kan det likevel bli aktuelt med operasjon. Da må utøveren regne med å bruke et halvt år på å komme tilbake i full trening.
  • Smerter i akillessenen på leggen skyldes ofte overbelastning ved for rask økning i treningsmengde- og intensitet. Løping på hardt underlag eller med dårlig tilpassede sko uten tilfredsstillende støtdemping kan også spille inn.
  • Hovedsymptomene ved akillesproblemer er først smerte etter aktivitet som forsvinner etter en tids hvile, deretter smerte under selve aktiviteten, som etter hvert vedvarer også etter trening. Stivhet og smerter om morgenen er typiske tidlige tegn.
  • Behandling i tidlig fase er avlastning, tøyninger av leggmuskulaturen og alternativ trening med korrigering av utløsende årsaker som for eksempel fotfeilstillinger og treningsfeil. Støtdempende hæloppbygging i skoen og eventuelt en korrigerende innleggssåle i tillegg kan også hjelpe.


    (Kilde: skadefri.no)

Flere skadetyper

- Hvilke skader kan løping føre til?

- Belastningsskader kan ramme hele veien fra foten og oppover i beinet, litt avhengig av hva slags løping man driver med. En som løper fort, for eksempel på bane eller med piggsko, vil ha et annet skademønster enn en middelaldrende hverdagsmosjonist.

- Hos den siste gruppa er akillesplager det vanligste. Blant dem som løper fortere er det ofte tretthetsbrudd som peker seg ut, sier Bahr.

- Og hva er de viktigste botemidlene mot slike problemer?

- Det hjelper sjelden å hvile seg frisk. Man må trene seg frisk, ved å legge om treningen og jogge på en annen måte.

LES OGSÅ:

- Start rolig!

- Ett av de beste forebyggende rådene er å ikke sprinte fra null til hundre på fem sekunder. Den viktigste årsaken til belastningsskader hos løpere er at de trener for mye og for ofte, forteller Bahr.

Har man brukt vinteren til jogging og trimming bør man også tenke på at overgangen fra snø til barmark kan bli en stor belastning på kroppen, uansett hvor gode skoene måtte være.

- Kroppen trenger tid på å omstille seg. Bruk et godt treningsprogram, og ikke gå for fort fram, lyder rådet fra Roald Bahr.

LES OGSÅ:

Om pronasjon

Tredemølle
  • Pronasjon er betegnelsen på den rullebevegelsen foten gjør når den treffer bakken.
  • Normal pronasjon betyr at foten ruller rett fram fra utsiden av hælen og mot stortåballen.
  • Men feilstillinger i foten kan gjøre at ankelen heller for mye innover. Dette vil gi en annerledes rullebevegelse, som kalles overpronasjon.

Gamle sko forteller mye

Tor Fauske råder joggere som skal bytte sko til å ta med seg de gamle skoene i butikken når man skal kjøpe nytt.

- Slitasjen på det gamle paret kan si ganske mye om hva slags sko man bør velge. Korrekt støtdemping er aller viktigst hos store og tunge løpere, forteller han.

- Dessuten skal man alltid ta hensyn til pronasjonen, som er fotens naturlige støtdemping. Løpere bør velge sko ut fra om løpesteget er normal pronasjon eller overpronasjon.

- Prøv skoene!

Ikke alle butikker har speilkasse og tredemølle der skoene kan testes i bruk.

- Da bør man ta på skoene og løpe fram og tilbake i butikken mens ekspeditøren ser etter hva slags støtte de gir. Hvis de ansatte ikke vet hva pronasjon er, ville jeg valgt en annen butikk, lyder ekspertens råd.

Fauske legger til at også passformen er viktig. - Skoene skal kjennes behagelige å ha på fra første stund. I motsetning til andre sko, skal løpesko strengt tatt ikke gås eller løpes inn. De skal sitte perfekt fra første løpetur.

LES OGSÅ:

Flere saker

Anne Rimmen

– Litt skuffende at jeg roter meg bort

– Nei, jeg aner ikke hvor jeg er forklarer Anne Rimmen over walkietalkien.

Les saken

engel i sneen

Drømmeturer i påsken

Det er mange fine påsketurer å velge i. Her har du fem drømmeturer fra fem friluftsentusiaster.

Les saken

blåtinden

Ta påsketuren i byen!

Her har vi samlet noen glimrende påsketurer for den som tar påskeferien i byen.

Les saken

fjelltur

Spar miljøet ved å dra på fjellet!

Er du miljøbevisst? Da bør du gjøre som disse fire skientusiastene.

Les saken

Randulf Valle

Den største feilen er å bli hjemme

Friluftsentusiasten Randulf Valle mener folk må komme seg ut i påsken, her er hans beste turtips.

Les saken

Skrens

Fjellvettregler for ungdom

Røde Kors Ungdom har endret innholdet i fjellvettreglene. Nå er teksten bedre tilpasset ungdom og dagens levemåter.

Les saken

Brusdalsfjellet - bålbrenning februar

Nå er dette forbudt

Nå er det bålforbud i skog og mark. Fra nå av må du søke om lov.

Les saken

Lars Monsen

– Her kunne man bodd, vet du

– Jeg har vært sør, nord, øst og vest, men aldri her.

Les saken

Trond Strømdahl og Lars Monsen

Slik lages Monsen i villmarka

Har Lars Monsen filmet alt selv? Er det noe juks?

Les saken

Skitur i Rondane

Fem påsketurer over flere dager

Lange lyse dager - og store mengder snø i påskefjellet.

Les saken

Sist kommenterte artikler

UT.no er et samarbeid mellom Den Norske Turistforening og NRK

- Ansvarlig redaktør Thor Gjermund Eriksen