Blåvatnhytta

SjekkUT-besøk

Blåvatnhytta ligger i et vilt og storslått fjellområde mellom Tjeldsundbrua og Øse. Med sine 570 moh ligger den idyllisk til ved Blåfjellvatnet like under Niingen. Hytta ligger like ved utløpet av Blåvatnet/Seamulvákkejávri i Tjeldsund kommune. Anlegget består av hovedhytte og sikringshytte med utedo og vedskjul. Hovedhytta med ...

Fasiliteter

Lofoten, Vesterålen og HinnøyaDNT Harstad og Omegn

Adkomst sommer

Fra vest:
    Fra Tjeldsundbrua kan du følge merket DNT stien frem til Geitvatnet ca. 14 km. Herfra går merket sti videre inn til Skittendalen, videre opp mot Luggevatnet før den går over fjellet i skaret Sør for Skittendalstinden og ned mot Blåvatn ca. 15 km. Det er også mulig å følge bilskogsvei fra Trøsemarka (avgift betales med Vipps) opp til parkeringen ved Geitvatnet og komme inn på T-merka ruta mot Blåvatnhytta herfra.

Fra sør:
    Fra Bogen i Ofoten. Du kommer fram med bil, eller buss Harstad-Bjerkvik til Bogen. Gå i retning kraftstasjonen ved Strandvatnet, men ta opp til venstre langs Niingsveien og deretter til høyre etter ca. 350 m. Her er det plass for 4-5 biler å parkere. Her er starten av stien opp mot rørledningen og videre mot Djupåvatnet. Alternativ rute og litt mindre bratt er å passere Niingen kraftstasjon og følge kjerrevegen innover langs vatnet og merket sti opp til Buvatnet. Herfra følger du T-merka rute til Niingshytta og videre mot Blåvatnhytta.

Fra øst:
    På rute fra Skoddeberghytta eller Øse, rute tro32 og tro31. Dersom utgangspunktet er Øse, bruker du bil dit, eller tar bussen fra Narvik/Bjerkvik nordover, eller fra Harstad/Sortland/Lødingen med bytte i Bjerkvik. Ruteopplysninger får du hos Nordtrafikk i Harstad eller Sortland, hos Ofotens bilruter i Narvik, eller hos reisebyråer og turistkontor.

Adkomst vinter

Den mest benyttede og anbefalte ruta på vinteren til Blåvatnhytta starter ved Snubba fra en privat avkjøring. Parkering for 2-3 biler er mulig ca. 600 m mot øst like ved et returpunkt for avfall. Ved krysset fra E10, ca. 2 km fra startstedet, ved avkjøring mot Grov er det en stor parkeringsplass og brøytet hele vinteren.

Fra startstedet skal en opp gjennom en åpning i granfeltet. Normalt kan en følge et scooterspor som går opp gjennom skogen. Deretter skrår en oppover i bjørkeskogen til venstre (SØR) for Tverrelva. En sikter seg inn mot kraftlinja, retning mot Niingen, der kraftlinja passerer over skoggrensa mellom Sauen og Butinden. Butinden rundes på vestsiden med ny kurs og nedkjøring mot Buvatnet. Her er det viktig å holde riktig høyde for å unngå skredterreng og utløpsone. Kryss Buvatnet og fortsett videre ca 200 m til du kan svinge til venstre og følge ryggen videre oppover i retning Vest. Finner du riktig sted er det enkelt å komme opp her. Videre følges terrengets naturlige formasjoner mot Niingenvatnet. Det er greit å krysse i kanalen mellom den sørlig og nordlige delen av Niingenvatnet. Husk at vannet er regulert og du må holde nordlig kurs for å unngå stedet hvor vannet tappes og isen kan være svekket. Oppstigning fra Niingenvatnet like sør for utløpselva fra Blåvatnet. Følg ryggen opp fra vannet og skrå over mot selve dalen hvor elva fra Blåvatnet renner. Du vil raskt få øye på Blåvatnhytta og kan ta riktig kurs mot denne.

Se bilder fra Blåvatnhytta. Her ligger et bilde av sporplott på skredkart.
    Sporplott til GPS: Snubba til Blåvatnhytta

SjekkUT | Blåvatnhytta

Samle på fjelltopper, hytter og andre turmål over hele landet med SjekkUT i UT-appen.