Under "Monsen på villspor" på NRK1, lørdag klokken 19:55, kan du delta i Monsenkonkurransen og chatte med Monsen her.

Friluftsliv for alle

Hele Norges turplanlegger

Rutebeskrivelse fra Bergstød til Sauabrehytta

Start fra Bergstød

Umerket rute, delvis uten sti eller tråkk. Parkering ved Vintertun. Vestover langs E134, så bratt oppover traktorvei rett vest for en tunnel. Veien går over i sti litt før Bergstødstølen, stien følges innover mot Bergstødvatnet. På østsida av vannet og elva. Nordover og inn i Skjeggeshøset. Elva vades før den deler seg, så bratt nordvestover gjennom skaret til Skjeggesvatnet. På sørvestsida av vannet og opp i Solbakkane og gjennom skaret mot nordvest. Litt etter toppen av skaret dreier ruta rett mot nord, på østsida av to små vann og inn i skaret ved foten av Skjeggesnuten. Bratt opp skaret og opp på ryggen til venstre. Ned hele ryggen til en bekk som krysses og så litt oppover til hytta, som ligger på kanten mot Sandvikekjeften.

Start fra Sauabrehytta

Fra hytta sørøstover ned til bekken som krysses, så oppover ryggen til høyre. Før toppen litt ned til venstre til laveste punkt. Bratt ned skaret under Skjeggesnuten, så sørover til venstre forbi to små vann. Mot sørøst og ned til Skjeggesvatnet. På sørvestsida av vannet og bratt ned skaret mot Skjeggeshøset. Elva vades og på sti forbi Bergstødvatnet på østsiden og ned mot Bergstødstølen. Litt etter stølen går stien over i traktorvei, som følges helt ned til riksveien.
Lagre i mine favoritter

Sist oppdatert: 2012-09-21 16:43:02

Har du gått fra Bergstød til Sauabrehytta? Del dine erfaringer her

Om ruten

• Sesong: Sommer
  • Tur fra Bergstød beregnet til: 4 timer
  • Rutekode: etn31
  • Kartblad: Folgefonna nasjonalpark 1:50 000 fra Nordeca (tidl. Ugland)