Friluftsliv for alle

Hele Norges turplanlegger

Rutebeskrivelse fra Hallingskeid til Kaldavasshytta

Start fra Hallingskeid

Rallarvegen følges til nordenden av Nedre Grøndalsvatnet, på helårsbru over elva her og langs vestbredden av vannet til Tuftene og vestover inn Grøndalen på nordsida av Øvre Grøndalsvatnet. Ved Austmannatjørni bratt opp mot nord til ei hylle under Baksafjellet. Vestover langs denne og opp på Vossaskavlen. Så nordover langs staker på sør- og vestsida av et brevann og så nedover breen i østre kant (tau brukes ikke). Det er viktig å følge merkinga nedover da det er en del sprekker i breen nedover mot Kaldavatni. Bratt ned til Kaldavatni og rundt nordenden av vannet forbi stidelet til Myrdal og litt etter stidelet til Uppsete og til Kaldavasshytta som ligger på odden mellom de to Kaldavatni.

Start fra Kaldavasshytta

Nordover forbi stidelet til Uppsete til nordenden av Kaldavatni og stidelet til Myrdal. Herfra sørover langs Kaldavatni og bratt opp på Vossaskavlen. Det er viktig å følge merkinga her da det er en del sprekker i breen. Opp sørover over Vossaskavlen og videre langs staker på sørvestsida av et brevann og så østover og ned i kanten av breen. Langs sørsida av Baksafjellet og så bratt ned til Austmannatjørni. Videre østover langs nordsida av Øvre Grøndalsvatnet til Tuftene. Herfra til nordsida av Nedre Grønndalsvatnet. Over elva på helårsbru og på Rallarvegen i sørøstlig retning til Hallingskeid.