Askerødhytta

Ingen sengeplasser
  • Åpningstider
    Hele året

Askerødhytta (N 59 31`840``- E 010 52` 820``)

Våren 2019 har det skjedd endringer hva fremkommelighet angår.

Stien inn til Askerødhytta, via Kjosveien forbi Våler Kirke, er blitt uframkommelig, på grunn av hogst. Skogsmaskiner har laget dype spor i terrenget og tatt ned mange trær. Videre er blåmerkingen av stien borte flere steder. Derfor anbefales ikke denne ruten inntil videre.

Folkestad Mat i Kirkebygden i Våler er et godt startsted. Alternativ kan man parkere ved Kirkebygden skole.Ta Vestlia (veg) opp fra butikken og så til venstre under kraftlinja. Fortsett nordover (til høyre) på traktorvei/sti til du nærmer deg gården Fjellstad. Her er det blåmerket sti over åsen forbi gården. Deretter kommer du ned på en vei som du går på et lite stykke før du tar til høyre forbi jernbanesviller som er lagret her. Følg så blå merker nordover mot Askerødtjernet. Når du nærmer deg tjernet vil du komme til et skogbrannområde. Her svinger du østover (til høyre) ned en liten bratt bakke til sørenden av tjernet.

Ved bevervannet Askerødtjernet på kommunegrensa mellom Hobøl og Våler ligger denne dagsturhytta / grillhytta v / Askerødtjern.

Kjør fv 120 evt. fv 115 til herredshuset i Våler, vis a vis Våler Kirke. Gå nordover fra parkering ved herredshuset og følg gårdsvei til skilt Askerødhytta 5,2 km. Følg deretter blåmerking og skilting. Du kan også gå fra parkering v / barnehage 100 meter videre etter Folkestad Skole. Derfra følg skilting og blåmerking ca. 5 km. til Askerødhytta. Fra nærbutikken ,Kirkebygden i Våler. Alterenativ parkering ved Kirkebygden skole.Gå Vestlia (vegnavn) opp fra butikken og ta til venstre under kraftlinjen. Gå så nordover (høyre) på traktorvei/sti til du nærmer deg gården Fjellstad. Her er det blåmerket sti over åsen forbi gården. Følg så blåmerket nordover mot Askerødtjernet.

Bålplass på utsiden av hytta og utedo i nærheten.

Hytta er ulåst og den er¨åpen for alle.

For den som har med sovepose og liggeunderlag er det også mulig å overnatte her for inntil fire personer.

Ved utløpet til vannet kan du se beverens mange trefellinger.