Torfinnsbu til Fondsbu

Ekstra krevende
    Jul - sep

Fra Torfinnsbu

Østover langs Bygdin og over Langedalsåne på sommerbru og så nordvestover opp Langedalen. Oppe ved Langedalstjernet dreier ruta vestover i retning Galdebergtjernet og så nordover langs Galdebergtjernet. Bekken i enden av tjernet steingås. Bratt opp mot nord på ei snøfonn, over bandet og rundt høyde 1695 og ned i Uksedalen med stor ur på begge sider. Langs Uksedalstjernet og ned dalen og inn på ruta fra Gjendebu. Langs denne mot sørvest til Høystakktjernet og over Høystakka på sommerbru. Så bratt ned til Bygdin og langs vannet til Fondsbu, den sister km på vei. Langs Bygdin går stien gjennom mye kratt.

Fra Fondsbu

Østover først på vei langs Bygdin forbi stidelet til Olavsbu og videre langs vannet gjennom kratt. Før Høystakka svinger stien opp fjellsida. Til dels bratt stigning før Høystakka passeres på sommerbru. Videre i jevn stigning langs Høystakktjernet til stidelet mot Gjendebu. Herfra østover opp Uksedalen med stor ur på begge sider og langs Uksedalstjernet. Rundt topp 1695 og bratt ned på snøfonn forbi Galdebergtjerni. Videre østover, bekken i enden av vannet steingås. Videre langs Langedalstjernet og sørover ned Langedalen, ved foten av Torfinnstinden og følger Langedalsåne nedover dalen. Til dels bratt nedstigning før elva passeres på sommerbru, stien svinger østover, kommer ned til Bygdin ved Nybue og følger Bygdin til Torfinnsbu.