Bolgtinden

Den 339 meter høye toppen av øya nås på en times svært underholdende tur. Underveis klyves det, du haler deg opp etter et tau, vasser over myr og kryper over en egg. Turen passer for de fleste. Omtrent halvveis MÅ du passe opp for det bratte stupet ovenfor Bolgbørra. IKKE gå ned til Bolgbørra herfra! Utsikten fra toppen er som å se et kart over ...

For å komme til Bolga med egen bil er du avhengig av å ta ferga fra Ørnes. Turen en vei tar ca 1 time og 45 min gjennom Meløys naturskjønne skjærgård. Rutenummeret for ferga er 18-435. Se egen link for rutetider.

Det er 2 hurtigbåter som går til Bolga. Nordlandsexpressen, eller NEXen, har daglig tur til og fra Bolga og kan fint kombineres med en overnatting. Turen tar ca 40 min en vei. Rutenummer for NEXen er 23-731. Den lokale hurtigbåten Meløytind som farter rundt i Meløybassenget er en utmerket måte å kombinere sightseeing i Meløy fra sjøsiden med tur på Bolga. Rutenummer for Meløytind er 18-433. Se link til Ruteplanlegger i Nordland for rutetider.