Medvind – Fjellveien til Aurlandsdalen

Har du lyst til å gå en av DNTs konseptruter? Da er Medvind turen å gå. Ruta er lett tilgjengelig og gjennomførbar for de aller fleste. Fjellveien til Aurlandsdalen har naturopplevelser med store kontraster, fra goldt steinlandskap til frodige dype daler, fra mektige fjell til buldrene fossestryk.

Aurlandsdalen kan ta pusten fra deg, med ...

Parkering ved Ål eller Haugastøl, Flåm eller Voss. Tog til Finse.

Finsehytta er lett tilgjengelig med tog på Bergensbanen som går flere ganger daglig mellom Oslo og Bergen.

Fra Vassbygdi er det flere alternativer for transport tilbake til utgangspunktet.

Vi anbefaler å ta buss fra Vassbygdi tilbake til Aurlandsdalen Turisthytte/Østerbø for å avslutte dagen med middag og overnatting. Dagen etter går det rutebuss fra Østerbø til Ål stasjon, hvor du kan ta toget videre retning Oslo/Bergen. Tips; ta lokalbuss 850 Vassbygdi-Østerbø / Østerbø-Ål (toget venter ikke på bussen, så legg inn god tid mellom buss og tog). Husk å sjekke busstider for strekningene på skyss.no, da bussen kun går i sommersesongen.

Alternativt kan du ta buss fra Vassbygdi til Flåm, og tog videre med Flåmsbana og Bergensbanen fra Myrdal retning Oslo/Bergen. Sjekk at det er god tid mellom bussankomst og togavgang. Se følgende lenker for rutetider og billetter: