Ulevåløypa på ski

Publisert av: Stavanger Turistforening

Ulevåløypen er en praktfull rundtur på 11,2 kilometer med start og stopp på Haukeliseter. Turen går for det meste på viddeplatået nord for fjellstuen.

Turen starter med å krysse hovedveien bak fjellstuen, for så å ta på seg skiene og følge kvistet løype skrått oppover i nord-østlig retning. Vær obs på at det ofte er skispor som går «rett opp» den bratte bakken bak fjellstuen (disse skal du ikke følge). Etter omtrent 2 kilometer flater terrenget ut, og herfra går man nord-vestover på viddeplatået. Følg løypa over Store Venaretjønn. Her er terrenget lettgått og relativt flatt i noen kilometer med magisk utsikt til blant annet Vesle Nup og Store Nup. Turen går videre vestover ned mot Ulevåskaret, og her byr løypa på enkel, men morsom nedkjøring mot hovedveien ved Ulevå. Nede ved veien må man ta av seg skiene for å krysse veien. Ruta fortsetter over Ståvatn i østlig retning tilbake til Haukeliseter fjellstue.

Dette er en fin tur for barn som er vant til å gå på ski.

Turen kan gås i begge retninger.

Løypa blir normalt kvistet før vinterferien og kvistene står så lenge isen på vannene er trygg.

Turen gjennomføres enklest på fjellski, men kan også gås på langrennsski under gode forhold (NB! Ikke preparert løype).

Helårsvei E134 over Haukelifjell

Adkomst med offentlig transport

Haukeliekspressen har daglige avganger fra Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger og Haugesund med busstopp på Haukeliseter fjellstue