Oksen - legendarisk topptur ved Hardangerfjorden

Turen til Oksen er noe av det vakreste Vestlandet har å by på. Turen er krevende og mange høydemeter skal bestiges, men det er sjelden kan man se hardangerfjell stupe ned i dype fjordarmer på et slikt spektakulær vis.

Stistart ved Tjoflot som føsrst følges et lite kort stykke på traktorvei. Fortsett på god sti bratt opp...

Fra Bergen følg E 16 til Voss og videre mot Granvin/Eidfjord. I Vallaviktunnelen ta til Ulvik. Du skal ikke over Hardangerbrua. Rett etter tunnelen ta til høyre mot Tjoflot fv.302. Smal og svinget vei langs fjorden. Følg veien til endes der det er en del bebyggelse. Svingete vei oppover til parkeringsplass ved stistart.

Ta hensyn langs veien og ved parkering. Området er ikke tilrettelagt for det store trykket av turgåere enkelte flotte sommerdager. Har du mulighet til å ta turen en hverdag, kan det anbefales.

Parkeringsavgift 100 kroner.

NB! Det er sauer på beite sommerstid, så ta hensyn og husk båndtvang!

Ingen busser til Tjoflot.