Hjøringsletta/Moen (Lysebotn)

1 time
    Rundtur
    Hele året

Det kan anbefales å gå til fots fra Lysefjorden Turisthytte og følge veien de 2.4km innover dalen. Alternativet er å kjøre inn til snuplassen/kalkingsanlegget og følge stien derfra.

Fra enden av bilveien innerst i Lysebotn går en T-merket rundløype innover dalen langsmed Lyseelva og Monakvitla. Om du velger å gå runden mot klokka, krysser du over den andre broen og fortsetter over gress-sletta, Moen. Her møter du gjerne en flokk beitende villsauer. Kryss elva på vadesteiner og fortsett gjennom en eventyrlig mosegrønn barskog til du kommer til en særegen hengebro ved navnet Stokken. I dalen like innenfor denne broa starter landskapsvernområdet Setesdal Vesthei Ryfylkeheiane. Den T-merkede stien vender derimot den andre veien og følger elva tilbake under og delvis gjennom Vadlalia. Stien er fin å følge, men noen steder kan armene komme til god hjelp for å klyve over enkelte steiner i bunnen av ura.

Fra snuplassen i enden av veien tar rundturen 30-60min, beregn ca 1-1.5 time dersom du går fra kaien/Lysefjorden Turisthytte. Dette er en fin tur med variert natur, men flatt terreng som passer for hele familien. Fine muligheter for en rast eller et forfriskende bad i elva.

Med ferje eller hurtigbåt fra Stavanger, Songesand, Forsand eller Lauvvik, eller en kan kjøre over fjellet fra Øvre Sirdal, over Lyseheia og ned til Lysebotn. Se mer info i lenken 'Transportinfo'.

Adkomst med offentlig transport

Buss fra Sandnes til Lauvvik og båt videre til Lysebotn. Se mer info i lenken 'Transportinfo'.