Skitur til Nupsredet

Publisert av: Stavanger Turistforening

Skitur
    Turen går tur/retur samme vei
    Feb - mai

Turen til Nupsredet (1326 m.o.h.) er en forholdvis lettgått og tilgjengelig tur som egner seg best på fjellski. Turen passer også for større barn som er vant til å ferdes i fjellet vintertid.

Turen kan gås med Haukeliseter fjellstue som utgangspunkt. Start da med å følge Ståvatn i vestlig retning mot Ulevå. Ved Ulevå krysser man hovedveien og fortsetter vestover omtrent 1 kilometer til man kommer til Midtvollen.

For å korte ned turen noe anbefales det å ta bilen fatt, og parkere i en av veilommene langs E134. Turen starter da fra Midtvollen mellom Ulveå og Haukelitunnellen, en knapp kilometer fra Haukeliseter fjellstue.

Fra Midtvollen går turen vestover mot Nupshallene, før man dreier nordover mot Nupstjørna og Nupsdalen. Hele veien vil du ha Store Nup på din høyre hånd og Verjesteinsuten ved din venstre side.

Turen til Nupsredet har en total stigning på 472 høydemeter. Turen går i middels kupert terreng med jevn stigning hele veien, med unntak av to vann der man kan lange litt ut.

Rett før toppen møter man en krass motbakke som fører deg opp til selve toppunktet. Denne bakken er forholdsvis kort, men vil for mange oppleves krevende å gå opp/kjøre ned. For noen vil det enkleste være å ta av seg skiene i bunn av bakken og gå til toppen til fots.

Toppen er markert med varde, og byr på jubelutsikt over Ryfylkeheiene.

Turen går samme vei tilbake. På en god dag kan man ta av fellene og skli nesten hele veien tilbake til Ulevå/Midtvollen med kun noen få stavtak.

PS: Planlegger du å gå denne turen sent på sesongen anbefales det å legge ruten utenom vannene.

Fra Nupsredet kan man også fortsette videre mot Sandfloeggi (Hardangerviddas høyeste topp) eller Nupsfonn (Norges sørligste isbre).

Helårsvei E134 over Haukelifjell.

Parkering i veilomme mellom Ulevå og Haukelitunnellen

Adkomst med offentlig transport

Haukeliekspressen har daglige avganger fra Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger og Haugesund med busstopp på Haukeliseter fjellstue