Fjuk skole til Fjuktjern og Hauketjern

Turen går tur/retur samme vei
    Mar - okt

Turen går fra Fjuk skole til Fjuk, Gjertrudsteinen, Askhøgda, Fjuktjern, Hauketjern og Fleskebua. Gjertrudsteinen og Fleskebua er lokale attraksjoner i Blaker. Fra Fjuk skole går turen over Fjukveien til Fjukgårdene. Fra Fjukgårdene går en skogsvei inn i skogen. Etter en liten spasertur kommer man til Gjertrudsteinen, en stor flyttblokk som har ligget der siden siste istid. Derfra går skogsveien opp mot Askhøgda. Et lite stykke opp langs skogsveien går en sti/traktorvei inn i skogen. Den følges til stien som går opp til Askhøgda.

På Askhøgda er det flott utsikt utover Romerikslandskapet. Der går stien over et hogstfelt til Fjuktjern. Ved Fjuktjern går stien i et litt bratt terreng på nordsiden av Fjuktjern og til dalsøkket mellom Askhøgda og Gunhildrudhøgda. På baksiden av Askhøgda er en liten måsa og der ender veien som kommer opp Hudalen fra Stagrim. Den følges et lite stykke til en tømmervei og opp til toppen av åsen. På hogstfeltet der er det fin utsikt utover skogen. Ingen sti derfra ned til Hauketjern, men lett å ta seg fram over hogstfeltet.

Nede ved Hauketjern krysses måsan som ligger i vestenden av tjernet. Ved Hauketjern er det bålplass med sittemuligheter og fin utsikt utover Hauketjern. Fra Hauketjern går en tydelig sti nedover Hauketjernslia. Den følges helt til kommunedelet mellom Lillestrøm og Nes, der hvor Hauketjernsbekken renner forbil. En skogsmaskinvei følges et stykke til en litt utydlig sti som går vestover. Etter å ha krysset Hauketjernsbekken enda en gang, kommer man til stien som går ned mot Stagrimsåsen.

Nederst i lia ligger enda et hogstfelt og der står et skilt som viser veien mot Fleskebua. Fleskebua er en stor stein som det er mulig å krype under. Derfra går stien tilbake til stidelet og videre mot Stagrim. Et nytt stidele med skilt dukker opp og der følges stien mot Dammen. Forbi Dammen går stien over enda et hogstfelt og ned til veien i Hudalen. Fra Hudalen går en skogsvei over til Fjukgårdene. Da er det ikke langt igjen til Fjuk skole.

Ved Fjuk skole er det gode parkeringsmuligheter.

Buss kjører fra Sørumsand til Blaker flere ganger daglig.