Haga skytebane til Lintjennet, Mordermyra og Korpåsen

3 timer, 30 minutter
    Rundtur
    Mar - nov

Turen starter ved parkeringsplassen på Haga skytebane. Der går en sti inn i skogen på sørsiden og opp på høydedraget. Stien følges til Fuglevindmåsan hvor den dreier litt vestover. Hele tiden går turen på sti, de fleste steder godt synlig, mens enkelte steder litt utydlig. Stien går i en fin furuskog med høye fine trær. En tømmerhytte passeres. Lintjennet er et myrtjern med blaut myr rundt. Det samme er Mordermyra, kanskje derav navnet.

Etter å ha passert Mordermyra, kommer man til Finholtsjøvegen som går inn ved Haga skytebane og går til Finholtsjøen. Finholtsjøvegen følges et lite stykke til en sti som går inn i skogen på venstre side av veien, ved en parkeringsplass. Alle stiene er blåmerket, noe også stien fra Finholtsjøvegen er. Den går opp mot Korpåsen. Et lite stykke opp på åsen går en annen sti, merket Sølvila av til høyre. Sølvila er ei ile i fjellet hvor rent vann kommer opp.

Stien går videre opp til Korpåsen hvor det stedvis er fin utsikt utover jordbrukslandskapet i Nes kommune. Den blåmerkete stien går ned på andre siden og passerer forbi et merket stiskille. Der går turen mot venstre og ned bakken. Litt nede i bakken går en litt utydlig sti av til venstre som følges ned til en eldre skogsvei. Den følges opp på høyden ovenfor Finholt og forbi en gapahuk som står der. Da er det ikke langt igjen til Haga skytebane.

Avgiftsfri parkering ved Haga skytebane. Veien inn til Finholtsjøen er avgiftsbelagt fra Haga skytebane, hvis man ønsker å gå kjøre lenger inn.

Busstopp i Øvre Haga veg ved Finholt.