Skogstur fra Sjursrud til Finnbråten, Rudskulen og Røverhula

Publisert av: Øysteins turside

Mar - nov

Sjursrud ligger ved Tretjernet og kommer man med bil kan den parkeres ved innkjøringen til Torgenrud gård. Turen går først til Breimåsan og forbi Svarttjernet som begge ligger i Kongsrudtjern naturreservat. I stikrysset ved Svarttjernet er det først rett fram og så til venstre ned til Finnbråten. Finnbråten er en gammel husmannsplass, men har ikke vært bebodd på over hundre år.

Fra Finnbråten går turen videre gjennom Vinsnesskogen og ender opp ved ei lita rød hytta nedenfor Rudskulen. På Rudskulen ligger rester av den bygdeborgen i Asakmarka som er best bevart. Derfra går turen ned til Lindriktjern og videre ned til skogsveien som går til Finnbråten. I det tidligere stikrysset går turen nå rett fram til Branderudveien, noen hundre meter fra avkjøringen til Torgenrud går.

Fra Branderudveien følges først en gammel skogsvei som går over i å bli sti. Der hvor det står et skilt til Farshatten, følges denne stien, først over ei lita myr og så en sti som går av til venstre etter myra som igjen går til Røverhula. Fra Røverhula velges en rute som ender ved Tretjernet, rett gjennom skogen og langs med ei myr. Fra Tretjernet følges stien tilbake til parkeringsplassen ved Torgenrudveien.

Branderudveien kjøres fra Leirsund og etter Sjursrud som er et gardstun, forøvrig det eneste langs Branderudveien, går Torgenrudveien inn til høyre. Der kan man parkere og det er ingen parkeringsavgift.

Adkomst med offentlig transport

Bussrute 335 kjører mellom bussterminalen i Lillestrøm og Branderud. Det kjøres to avganger om formiddagen og to om ettermiddagen, mandag til fredag. Ingen kjøring i helgen.