Geitebuvarden fra Såta

Turen går én vei, fra A-B
    Mai - nov

Stien starter ved infotavle/m kart og følger delvis gammel tømmerveg i sydlig retning. Stien stiger forholdsvis jevnt med en litt større stigning mot toppen. Den går i gamle hogstområder, men i gammel skog siste delen. Vel oppe på det høyeste platået nord på Geitebuvarden anbefales å dvele ved utsikten mot nord og vest. I klarvær sees bl.a. Gaustatoppen i det fjerne. Fra dette punktet fortsetter sien sydover mot stikryss fra Bliva. Høyeste topp på Geitebuvarden (525 m) ligger ca. 100 m syd for dette krysset. Vi anbefaler at turen fortsetter ca. 400 m syd for toppunktet til varslingsvarden med fin rasteplass og spektakulær utsikt i mange retninger. Dette var nok et av de beste toppene for å varsle viktige hendelser. Varden står fortsatt, men bærer preg av tidens tann. Dette var et samarbeide mellom Skien Turlag, Historielaget i Skien og Løvenskiold Fossum. Husk å skriv deg inn i boka på toppen. Fra Såta til varden er det ca. 3.8 km en veg. Fra gammelt av var nok dette en del av stien fra Såta til Gulset/Skien, da det er sammenhengende merking videre fra Geitebuvarden til Gulset. Det var nok en vanlig tur for en del av marka traverne i tidligere tider, men selv i dag er det noen som prøver seg på dette.

Kjør til Skien Jernbanestasjon og følg veien som er skiltet mot Valebø. Denne følges i ca 15 km til Såta. Det er parkering og infotavle på venstre side av veien.