Dolbano - 5 turer med Turbo

Publisert av: Troms Turlag

1 time
    Turen går én vei, fra A-B
    Jun - sep

KORONA: Ved gjennomføring av turer, bes familier om å forholde seg til de til enhver tid gjeldende retningslinjer for smittevern, jamfør Folkehelseinstituttet sine nettsider.

Start fra parkeringsplassen ved Reisa Montessoriskole på Snemyr. Dersom du starter turen på en hverdag etter 16:30; gå gjennom skolegåren og ut grinda (fastbundet pall) på baksiden. Hvis turen starter i skoletiden, vennligst ta hensyn og følg fylkesvegen ca. 150 meter sørover og gå inn på Snemyrvegen (første avkjørsel til venstre).

Følg Snemyrvegen der den svinger opp mellom to jorder ca 100 - 150 meter. Der vegen svinger til venstre mot boligene er det en sti ut på høyre side av venstresvingen. Merk at her kan det være høyt gress, og stien kan være vanskelig å se fra avstand. Ta her til høyre og inn på sti som leder over brolagt bekk. Følg denne stien og passér grinda (lukk etter deg), og ta av til venstre like etter. Merk: herifra er det skiltet av grendelaget fram til Dolbano. Da du møter en kryssende sti og et skilt som informerer om en tjæremile tar du til venstre. Etter ca. 50 meter møter du på et nytt kryss hvor du skal ta av til høyre. Stigningen starter og du skal til høyre i neste stikryss. Fortsett rett frem langs ryggen og du vil komme til et svaberg med flott utsikt mot Røyelkampen mot sørøst, Storsteet og Reisadalen i sør og Kildalen mot sørvest.

Når du kommer til toppen er det en benk cirka 200 meter før selve posten.

PS. Turen kan utvides med natur og kulturstien som starter like innenfor porten.

Ser du søppel på din vei? Plukk det opp og ta det med til nærmeste søppeldunk.

PREMIEUTDELING: Husk å registrere turgåeren på premieutdelinga i sitt Barnas Turlag innen 15. oktober. Regler, datoer og lenker for premieutdeling blir publisert på samme side som du finner liste over alle årets turboturer i Troms: dnt.no/troms/5turermedTurbo