Topptur på ski til Verjesteinsnuten

Publisert av: Stavanger Turistforening

Skitur
    Ekstra krevende
    Turen går tur/retur samme vei
    Mar - mai

Verjesteinsnuten er en godbit for deg som er dyktig på ski og liker bratte utfordringer.

Turen starter fra parkeringsplassen på østsiden av Haukelitunnelen, ved avkjørselen til gamleveien, omtrent 7,5 kilometer vest for Haukeliseter fjellstue.

Fra parkeringsplassen kan du ta på deg toppturskiene og skli ned not Ulevåvatnet. Vannet må bare krysses når isen er trygg. Alternativ rute er å følge veien langsmed vannkanten ved Ulevåbotnen.

Oppstigningen starter fra andre siden av vannet, og går oppover et bredt og oversiktlig parti på unnarennet. Du vil hele veien se Verjesteinrenna som ligger til høyre for undertoppen (1622 m.o.h.). For de fleste er turen opp til renna utfordrende nok i seg selv, og mange velger derfor å ta en pause her før man snur og kjører ned igjen. Nedkjøringen byr på mange morsomme muligheter og varianter.

For de ivrigste kan man fortsette opp Verjesteinrenna mot selve toppen. Opp den bratte renna må man feste skiene på sekken og gå til fots ca. 150 høydemeter. Fra toppen av renna er det enkelt å nå selve toppunktet som ligger på 1650 moh.

Vest for selve toppen ligger det også en karakteristikk og lett gjenkjennelig radiosender som er verdt et besøk. Herfra er det god utsikt over den sørlige delen av Hardangervidda.

Nedkjøringen følger samme vei som man gikk opp, men ved siden av renna kan man velge en større flanke på skikjørers høyre side. Vær oppmerksom på overheng når snøen smelter om våren.

OBS! Denne turen byr på krevende og bratt oppstigning og nedkjøring i Verjesteinsrenna, og bør bare gåes under svært gunstige forhold. Utpå våren, når lagdelingen i snøen har opphørt, kan man gå denne turen med mindre risiko for snøskred.

Helårsvei E134 over Haukelifjell.

Parkering på østsiden av Haukelitunnelen, ved avkjørselen til gamleveien.

Adkomst med offentlig transport

Haukeliekspressen har daglige avganger fra Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger og Haugesund med busstopp på Haukeliseter fjellstue