Hodnafjell - «Fjellovergang»i lavlandet

Publisert av: Haugesund Turistforening

20 minutter
    Hele året

En tur verd litt strev, rett i nærheten av Haugesund!

Om vi nå setter bilen fra oss på avkjørselen (ved vekta) og går over veien til grind og gjerdeklyver, så er første skritt et tatt til å nå opp på toppen av Hodnafjellet som rager 325 m.o h.

Veien opp fra sør er litt bratt enkelte plasser, men tydelig og grei å gå. Vi går opp skaret øst for selve toppen, og litt nord, før vi svinger vestover og kommer på toppen fra nordsida.

Vel oppe er det flatt og fint, med god utsikt i alle retninger. Vi ser alle bygdene og fjelltoppene i distriktet: Vikebygd og Skjold i nordøstlig retning, Vats og Fuglen i øst, Lammanuten og Skjoldastraumen i sørøst, Grinde, Tysvær og Bokn i sør. Steinsfjellet, Valhest og Sveio i vest, Stord og Kvinnherad i nord. Her oppe er det mange lune plasser til hvile og matpause, ja kanskje også en liten siesta om det er sol.

Turen opp tar ca. 1 time med normal gange. Det er bok til å skrive navnet sitt i ved varden.

Alternativ og noe enklere vei opp er å kjøre et stykke på E39 mot Sveio, og parkere ved Tveit Bedehus. På andre siden av veien ca. 100 m sør, er det grind, og traktorvei nesten helt opp. Dette er nå den mest brukte veien opp.

Ved avkjørsel (vekta) E134, og ved bedehus på Tveit E39. Gratis.

Kjøretid fra Haugesund:Ca. 20 min.