Bringsli Kraftverk

1 time
    Mai - jul
Det ble ettablert et privat el-kraftverk i Bringsli som forsynte 3 gårder i nærheten.
Ettableringen ble utført på dugnad. Siste oppgraderingen var ca 1947 og kraftverket var da på ca 65Kw. I dag er det kun demningen, rørgata og rester av kraftverket som kan bevitnes.
Ved lav vannføring i elva kan man ta en fortjent dusj i fossen som har fall på ca 20-25 meter.
Stien opp fører en til flott gapahuk ettablert av private på dugnad. Ved elva lenger syd, flott sitte benk hvor nista kan intas. Mulig å fortsette ca 500m til et utkikkspunkt eller returnere tilbake og ned til høyre til stien som fører en til demning og trerør som forsynte kraftverket med vann.

Kjør opp mot Bringsli. Er planert ut egen liten parkering. Gratis parkering. Sti følger opp mellom privatehus som er bebod. Sti videre opp er merket. Ca 300 høyde meter før man er på toppen av sti. (Følger samme sti som fører opp til Kvalhornet)
Dette turforslaget er laget og publisert av en privatperson. UT.no er ikke ansvarlig for feil eller mangler i turforslaget, og kan ikke bli holdt ansvarlig for skader eller situasjoner som måtte oppstå hvis du følger denne turen.