Sundeturen

Publisert av: Stavanger kommune

1 time, 20 minutter
    Hele året

Glitrende vann og forfriskende sjøbris, historie og naturopplevelse – du finner det på Sunde. Start gjerne turen langs historiske Hafrsfjord med naust, kulturminner og bautasteiner.

Med en vikings mot tar du fatt på stigningen opp gjennom boligfeltet til du når Mimmarudlå. Her går turen videre på grusvei til du hører godlynte bølgeskvulp fra Stokkavatnet. Prøv fiskelykken, et bad eller en matbit på Speidermarka før du legger i vei til neste vann gjennom høyreist skog. Hålandsvatnet møter deg med fugleliv og vakkert kulturlandskap. Turveien fører deg opp mot Ekrehøgda. Trekk pusten, kast et tilbakeblikk over skuldra og nyt utsikten. Lett går du videre mellom hus og gater. Ta gjerne en liten avstikker til Aubeberget og helleristninger, før du følger forfedrenes fotspor tilbake langs Hafrsfjord.

Turen er en av 52 hverdagsturer i Stavanger - et samarbeid mellom park og vei i Stavanger kommune og Stavanger Turistforening.

Parkeringsplassen i nærheten av Pallesentomta, nederst i Malthaugbrautene.