Skitur til Ansamukkahytta - Reisadalen

Skitur
    1 time
    Jan - apr
Ansamukkahytta er en gammel, enkel skogsstue som leies ut for overnatting (kontakt "friluftstorget Statskog").
En skitur hit tar deg ca 2 km innover fra vegenden i Saraelv mot Reisa nasjonalpark. Når snø og isforholdene er gode, er det fint å gå langs Reisaelva. Denne beskrivelsen følger en annen trase.

Fra januar/februar er det tidvis snøscooterpreparert skispor til hytta. Denne løypa starter ved enden av kommunal vei i Saraelv og følger videre langs skogsbilvei. På veien passeres Ovi Raishiin- visitor point Reisadalen. Et besøks- og informasjonsanlegg for Reisa nasjonalpark. Ansamukkahytta er et godt utgangspunkt for tur videre inn til Sieimma og Reisa nasjonalpark.

Nordnorsk skilinje ved Nord-Troms videregående skole har opprettet en løypemeldingstjeneste på Facebook. Her kan du få oppdatert status på preparering mv. Se "lenker" under.

Følg Riksvei 865 (Dalaveien) fra Storslett mot Saraelv ca 50km. Parkering ved veis ende på snuplassen.
Dette turforslaget er laget og publisert av en privatperson. UT.no er ikke ansvarlig for feil eller mangler i turforslaget, og kan ikke bli holdt ansvarlig for skader eller situasjoner som måtte oppstå hvis du følger denne turen.