Nordre Hammeren til Korpeberget

Publisert av: Øysteins turside

1 time
    Mar - nov

Skogsturen begynner ved en liten parkeringsplass i Hammerenveien, på nedsiden av Nordre Hammeren gård. Der går en grusvei opp i skogen. Etter å ha gått et lite stykke, går grusveien inn i skogen og da blir den litt mer humpete og bløt. Etter å ha gått gjennom skogholtet kommer skogsveien ut ved et jorde og skogsveien følger det til et stiskille. Der går en annen skogsvei/sti opp til Korpeberget. Stien går bratt opp til åsen og følger Korpeberget et stykke til utsiktspunktet. Der er det kjempeflott utsikt til Glomma, Bingen lenser og Sørumsand. Utsikten er så flott at man kan se enda lenger enn til de nevnte steder.

Fra utsikstpunktet på Korpeberget kan man enten gå samme vei tilbake eller følge stien videre til man kommer til gravrøysa på Korpefjellet. Der er det kort vei ned på sti til Mellomhammeren. Derfra kan man følge Hammerenveien tilbake til parkeringsplassen ved Rømua/Nordre Hammeren gård.

Bingenveien kjøres fra Sørum skole til Hammerenveien og den følges til brua over Rømua. Parkering i Hammerenveien på nedsiden av Nordre Hammeren gård.

Adkomst med offentlig transport

Buss stopper i Haldenveien ved Sørum skole flere ganger daglig. Derfra må man gå til Nordre Hammeren gård.