Bergheimsnosi

Turen starter ved fylkesveien på sørssiden av Lusterfjorden, ved grusveien opp mot Bergheim. Det er oppstilling for 2 biler ved turens startpunkt og alternativ parkering ved Feigefossen med 5-10 minutters påfølgende gange til grusvei mot Bergheim. Fra turens startpunkt er det omtrentlig 950 høydemeter til man er på toppen.

Grusveien frem mot den nedlagte gården på Bergheim har omtrent 300 meters stigning og man bruker omtrent 30 minutter på dette strekket. Har man tilgang til sykkel, kan man med fordel sykle / trille sykkel opp veien, noe som gjør nedturen noe raskere. Ved bruk av sykkel, kan man forevnte å bruke 15-20 minutter opp til gården.

Ved Bergheim gård får man et flott utsikt utover Lustrafjorden og mot bygden Luster på motsatt side.
Gården ble ryddet under nabogården Feigum på 1500 tallet og husene ble bygget på 1800 tallet. Gården ble fraflyttet på slutten av 1960 tallet.

Fra Bergheim gård går stien videre bak hovedhuset i retning Feigedalen. På vei oppover får man en luftig, men flott utsikt mot dalen under Feigefossen. Det er ingen sikring på utsiktspunktet, så man bør holde noe avstand fra den bratte fjellsiden.

Etter 200 høgdemeter er man ved Bergheimsstølen. Derfra følger man stien videre mot Feigedalen og Hanafossen i ca 6- 8 min. I en slakk nedoverbakker, se etter en stor stein med liten stein oppå, samt rødt merke på venstre side av stien. Her tar stien til Bergheimsnosi av fra hovedstien mot Feigedalen. Stien er merket med små varder og røde og hvite merker hengende i greiner oppover mot toppen.

Etter man tar av fra hovedstien, bruker man 30-60 minutter før man når toppen. Det er bratt stigning oppover, og flere flotte utsiktspunkter. Veien mot toppen byr på flott utsikt mot Hanafossen, Feigefossen, Feigedalen, Feigenosi, Rivenosi og utover Lustrafjorden.

Fra Bergheim gård bruker man mellom 45 min til 1,5 time avhengig av kondisjon og antall stopp.

På toppen får man en luftig og spektakulær utsikt ned mot Bergheim, Sørheim, utover Lustrafjorden, Molden, Gaupe, Feigefossen, Feigedalen, Rivenosi, Haganesnosi, Feigenosi, Sørheim, Luster, Harastølen mm.

Går man langs toppen, i retning Sørheim, byr også denne delen av toppen på en unik utsikt. Fjellsiden ned mot Bergheim gård er svært bratt, og det anbefales å følge sti som går ca midt på toppen og ikke gå langs kantene. Det er ingen sikring på toppen, så bruk godt fjellvett.

Total tid tur / retur er mellom 1:45 - 4:00 timer, avhengig av kondisjon og om man benytter sykkel til/fra Bergheim. Ved rolig gange og innlagte pauser, bør man beregne ca 4 timer. Turen anbefales ikke om man har dårlige knær, da den bratte nedstigningen fra toppen kan være belastende.

Dronefilm fra toppen kan sees i lenken til høyre. 360 graders bilder er publisert på Google Maps, https://goo.gl/maps/F8DZH9Sve3ZsMiM9A

Dette turforslaget er laget og publisert av en privatperson. UT.no er ikke ansvarlig for feil eller mangler i turforslaget.

Fant ingen stoppesteder i nærheten.