Titur15 - Stallane Gård

Publisert av: Bergen og Hordaland Turlag

1 time
    Hele året

På en fjellhylle 200 meter over Jordalen i Eidsvåg ligger den vesle forseggjorte gården Stallane. Denne perlen av et sted ble i 2006 hedret med Arna og Åsanes kulturvernpris, og er både et ypperlig turmål i seg selv og en flott rasteplass på vei opp til Ulskebjørnen, som ruver over gården.

Følg veien innover fra Eidsvåg forbi Selvik og forbi avstikkeren til Vinddalen. Veien går deretter under en strømledning og fortsetter en knapp kilometer oppover til Stallane. Turen tilbake kan gås samme veien, eller du kan fortsette gjennom tunet på Stallane og følge kjerreveien som slynger seg nedover gjennom tett granskog til bunnen av Jordalen. Følg deretter koselig landevei tilbake til Eidsvåg forbi Indrevannet og Jordalsvannet. Denne siste varianten er en flott rundttur for dem uten barnevogn eller sykkel.

Få mer informasjon og last ned startkort her: https://www.bergenoghordalandturlag.no/titurbergen/

Ta bussen (f.eks linje 3 eller 4) til Eidsvåg eller parker ved Rema 1000.