Slemdalen til Almåsen

Publisert av: Øysteins turside

Mar - nov

Skogsturen starter i Slemdalen som ligger i nærheten av Sæterstøa. Derfra går den opp Merrabråtabakka på sti langs med Eievarden. Turen følger en sti som er merket, og stedvis litt gjengrodd, men ikke vanskelig å se. Stien går helt til Setermyra som ligger oppe på åsen på grensa til Sør-Odal. Derfra går stien videre opp til toppen av Almåsen som ligger delvis i Nes og Sør-Odal. På Sør-Odal siden er det et hogstfelt som har gjort at utsikten er helt fantastisk. Der kan man se til Skarnes og forbi, til Storsjøen og enda lenger.

Skogsturen går den samme stien tilbake til Setermyra og over Svarttjernhøgda, ned til Store og Vesle Svarttjern utenfor sti. Etter å ha passert Vesle Svarttjern finner man igjen stien som følges langs en gammel handelsvei som heter Handelsvegen. Det var skogsveien mellom Sæterstøa og Trangsrudveien i riktig gamle dager. Denne følges helt tilbake til Slemdalen og parkeringsplassen.

På Sæterstøa er Slemdalen i enden av grusvei. Der er det en snuplass med parkering for flere biler. Ingen parkeringsavgift.