Budor - Gryllingsætra - Fjellbekkvadet - Klekkefjellet

Publisert av: Hamar og Hedemarken Turistforening

Rundtur fra Budor over Svaen og langs gammel kløvveg til Budor skistadion, Gryllingsætra. Østover til Værelsesvolla, ei gammel almenningskoia som er utleid. Forbi Fjellbekkvadet og langs Øisæterstien, en gammel kløvveg, gjennom Klekkefjellet naturreservat. Inn på Rondanestien og langs denne til Budor. Blåmerket.

Detaljert beskrivelse

Rondanestien følges oppover sætervollen til toppen av Svaen. Stopp opp litt og nyt utsikten! Bryt av sydover mot Gryllingsætra. Nedover gjennom hyttefeltet og Svaenlia har vi kommet inn på en gammel ferdselsveg som kanskje er 1000 år gammel eller mer. Dette var også sætervegen til Budor og sætrene lenger inn.

Ved skistadion nord for Gryllingsætra krysses bilvegen, med stikryss til Mattisrud, Ålsætra og Bårdsætra. Like etterpå passeres Bjønnbekken, som renner forbi Budor og samløper med Fura litt nedenfor. Stien fortsetter opp lia gjennom vekslende skog, til vi støter på en særpreget, frittliggende stenblokk i den åpne furuskogen.

Fra den tidligere almenningskoia Værelsvolla følges bilvegen 1 km, før vi krysser Fjellbekken og kommer inn på den gamle sætervegen fra bygda til Øisætra. Denne følges nordover forbi Fjellbekkvadet og opp på Savalsæterkjølen og inn på Rondanestien mot Klekkefjellet og Budor.

Egen bil fra Hamar eller Elverum langs RV 25/3. Merket fra krysset Brennerioa i Løten til Budor. Bomveg (kort eller mynt). 15 km fra Brenneriroa til Budor gjestegård som ligger like ved alpinanlegget. Rikelig med parkeringsplasser