Skjennungsvolden

SjekkUT-besøk

Den nye DNT-hytta Skjennungsvolden ligger idyllisk til i Nordmarka med nydelig utsikt over Skjennungen. Hytta er lett tilgjengelig fra Frongerseteren T-banestasjon og passer perfekt for barnefamilier som ønsker noen dager på hyttetur i Nordmarka.

Beskrivelse av hytta

Hytta er på ca. 45 kvadratmeter og har kjøkken, peisestue, t...

Fasiliteter

Det er ca. 4 km inn til hytta fra Frognerseteren

Kollektivt

Fra Frognerseteren:

T-bane til Frognerseteren, og gå turveien ned til «Sporten». Herfra følger du blåmerket turvei mot Tryvannstua. Ved Heggeholet finner du skilting på sti mot Skjennungsvolden. Følg stien ca. 2 km, til du møter du en skogsbilvei, denne følger du østover til du kommer til vannet Skjennungen og ser hytta opp til venstre. Med sykkel/ vogn, følg turvei/ lysløype som går i retning Tryvannstua. Etter Tryvann fortsett mot Nordmarkskapellet. Ta til høyre i første kryss, retning Ullevålseter, og etter ca 1,5 km er du ved Skjennungen og hytta

Med bil

Stor parkeringsplass ved Frognerseteren og «Sporten». Herfra følger du blåmerket turvei mot Tryvannstua. Ved Heggeholet finner du skilting på sti mot Skjennungsvolden. Følg stien ca. 2 km, til du møter du en skogsbilvei, denne følger du østover til du kommer til vannet Skjennungen og ser hytta opp til venstre. Med sykkel/ vogn, følg turvei/ lysløype som går i retning Tryvannstua. Etter Tryvann fortsett mot Nordmarkskapellet. Ta til høyre i første kryss, retning Ullevålseter, og etter ca 1,5 km er du ved Skjennungen og hytta.

Se turbeskrivelse og kart

Adkomst vinter

Adkomst på ski fra Frognerseteren (ca. 4-4,5 km.)

Om du reiser kollektivt: T-banen til Frognerseteren. Herfra følger du skiløypa som går mot Tryvannsstua og Heggeholet. Når du kommer til Heggeholet er korteste rute å følge skiløypa via Frønsvollen til Marimyr. Alternativt kan du følge skisporet videre fra Heggeholet til Tryvannstua og videre mot Ullevålseter og Skjennungen på preparert skogsbilvei. Når du kommer til Skjennungen ser du hytta opp til venstre. Fra vannet er det bare noen få meter opp til hytta.

Om du kommer med bil: Stor parkeringsplass ved Frognerseteren og «Sporten». Herfra følger du skiløypa som går mot Tryvannsstua og Heggeholet. Herfra følger du samme valg som i beskrivelsen for de som reiser kollektivt (rett ovenfor).

Adkomst til fots på brøytet skogsbilvei fra Hammeren (ca. 6,5 km.)
    Om du reiser kollektivt: Buss til holdeplassen Hammeren i Maridalen. Herfra følges brøytet skogsbilvei opp langs østsiden av Skjersjøelva, videre opp til Ullevålseter og utsiktsveien rundt nordsiden av Skjennungsåsen. I krysset der veien tar av sørover til Skjennungstua holder du til høyre og etter et par hundre meter er veien blitt preparert skiløype. De siste ca. 450 metrene til Skjennungsvolden oppfordres det til å gå utenfor løypa om mulig, slik at det vil bli et tråkk som ikke ødelegger skisporene.

Adkomst til fots på brøytet skogsbilvei fra Skådalen (ca. 7,5 km)
    T-bane til Skådalen. Herfra er det brøytet skogsbilvei de 5,5 kilometrene opp til Tryvannsstua. Derfra er det i underkant av 2 kilometer med preparert skiløype, og det oppfordres til å gå utenfor løypa om mulig, slik at det vil bli et tråkk for fotgjengere som ikke ødelegger skisporene.

SjekkUT | Skjennungsvolden

Samle på fjelltopper, hytter og andre turmål over hele landet med SjekkUT i UT-appen.