Indianeren (Til topps i Karlsøy)

Om stedet

Indianeren er en meget fin og lett tur nord på øya med utsikt over Kåja med fyret og havet utenfor. Her er det en fin rasteplass med benker, bord og bålplass. Lokale kunstnere har satt opp kreative skulpturer. Har du mer tid og energi igjen, anbefaler vi deg å ta turen videre helt opp til Torstinden. Det går merka sti videre til toppen.

Lengde (en vei): 1 km

Atkomst og parkering

Ta ferga fra Hansnes, og fra fergeleiet i Skåningen svinger du til venstre mot Vannareid til du passerer krysset til Burøysund mot Torsvåg. Skilt på høyre side av veien merket Indianeren og Torstinden. Det ligger et hus med torvtak på venstre side av veien, hvor man parkerer langs veikanten på bakketoppen like forbi.

Vei- og rutebeskrivelse
Indianeren er en veldig fin og lett topptur nordvest på Vannøya. Stien starter på høyresiden av veien ca. 5 km fra krysset mot Burøysund. Her har du utsikt over Kåja med fyret, aller nærmest, og Helgøya og Nord-Kvaløya lengre ut i havet mot vest. Stien er godt merket helt fra starten. Etter en knapp kilometer (ca. 25 minutter) kommer du til Indianeren. Dette er en fin rasteplass med benker, bord, bålplass, og kreative figurer satt opp av en lokal kunstner. Fortsetter du videre på stien kommer du til Torstinden (etter 1 km (beskrevet som eget turmål i TellTur).

_____________________________________

Gode råd på veien:

Vi oppfordrer alle til å ta hensyn til både naturen i området du ferdes, dyr på beite, andre turgåere og trafikken i området du parkerer. Vis særlig varsomhet når du er på tur nær drikkevannskildene våre. Vi kan ikke garantere at parkeringsplasser er brøytet på vinterstid. Parkerte biler må ikke hindre adkomst til eiendommer, skogsveier osv. Ikke alle kassene er på steder der det er vann i nærheten. Det kan derfor være lurt å ha med seg vann på flaske.

Vær varsom med ild, rett deg etter de reglene som gjelder for området og årstida. Det er husdyr i alle turområdene, så husk båndtvang og lukk alle grinder og porter når du ferdes i utmark!

Sikkerhet på tur
All ferdsel skjer på eget ansvar. Vær obs på at turruta er skiltet og/eller beskrevet for ferdsel på barmark. Ved vinterferdsel bør man ha kunnskap og utstyr for forholdene. Ha med deg nødvendig utstyr av klær, mat, kart og kompass, avhengig av turens lengde og gradering. På vinteren, men også tidlig på sommeren kan det ligge snø i turområdene. Skal du ferdes i snødekt terreng, sjekk skredvarsel (www.varsom.no), skredkartet (bratthet i turterreng) og værmelding. Vær obs på skavlbrudd langs eggen/toppen av fjellet, utløpssoner for skred, samt terrengfeller. Hør med lokalkjente om du er usikker på forholdene.

Vi ønsker deg en riktig god tur!

Fant ingen stoppesteder i nærheten.