Hervenknappen og Nyhusknappen - dobbel opptur på Totenåsen

Dette er en ganske lang tur fra Totenvika opp til Hervenknappen (Hervakampen), 784 moh., og Nyhusknappen, 793 moh. Disse er nabotopper på Totenåsen.

Fra Hervenknappen har du utsikt over Mjøsa mot Gjøvik, Hamar og Helgøya – og mot fjellpartiene Trysilfjell, Rondane og Synnfjell.

Turen starter i Helgestadfeltet. Første del går på gårdsveier, etter hvert bratt oppover Steindalen. Ta til høyre på en kjerrevei, etter hvert oppover en hogstflate til Ressursvegen. Etter 500 m, rett før veien ender, tar du av til høyre på en sti, etter hvert over en hogstflate og videre opp gjennom skogen inn på Totenåsstien (blåmerket). Ta til venstre opp til Hervenknappen.

På turen videre til Nyhusknappen følger du først Totenåsstien et lite stykke sørover, så videre ned på blåmerket sti inn på Totenåsstien der du kom opp. Følg så stien ned til parkeringen ved Herva. Oppe i svingen tar du inn på en sti opp til Nyhusknappen.

På turen ned fortsetter du nordover ned til Ressursvegen, der du kom opp. Følg veien rundt én km til det tar av en sti/kjerrevei mot Holstad. Ta så av på en sti tilbake til Helgestadfeltet.

Der du ikke følger Totenåsstien eller vei, er stiene kvistet, delvis merket og stort sett lett å følge.

Turen kan gås når det er bart – eller på truger når det er snø.

Utgangspunktet for turen er Helgestadfeltet. Her er ingen parkeringsplass, så du må parkere langs veien, men slik at du ikke står i veien for noen.