Mannevasstoppen

Mannevasstoppen (1533 m.o.h.) er en majestetisk topp som ligger 8 kilometer gangavstand fra Haukeliseter fjellstue (èn vei).

Turen starter bratt opp bakken bak Haukeliseter fjellstue. Følg merket løype mot Hellevassbu.

De første 4,5 kilometerne av turen er den samme som til Vesle Nup, men i stedet for å ta mot østover mot Vesle Nup i skaret mellom Vesle Nup og topp 1469, fortsetter turen på merket løype nordover. Følg stien forbi det lille vannet som ligger 1322,5 m.o.h, ta av stien og gå vestover mot Mannevasstjønni. Herfra er turen umerket og delvis utenom sti. Du vil da har selve Mannevasstoppen på din høyre hånd.

Følg dalen et stykke inn langsmed Mannevasstjønni før du skårer opp skaret mot toppen fra vest til øst. Her kommer du til en stor steinrøys som krever noe kylving for å komme seg opp skaret. Følg deretter ryggen mot selve toppunktet i øst.

Toppunktet er markert med en varde, og byr på utsikt i alle himmelretninger; sørover mot Kistenuten og Ryfylkeheiene, nordover mot Nupseggi og Hardangerjøkulen, vestover mot Store Nup og Hårteigen, og i øst viser Vesle Nup seg frem fra sin beste side.

Turen går tilbake samme vei.

E134 over Haukelifjell.

Parkering: på Haukeliseter fjellstue (gratis for overnattende gjester/ 100 kroner for øvrige). Alternativ parkering i veilommer langs veien.

Ladestasjon for el-biler tilgjengelig på Haukeliseter fjellstue.

Haukeliekspressen har daglige avganger fra Oslo, Bergen og Haugesund, med korresponderende bussruter til Kristiansand og Stavanger. Busstopp på Haukeliseter fjellstue.

Ta bussen til fjells og bli belønnet med Grønt kort.