En flott tur i klassisk kystkulturlandskap ytterst ute i havgapet. Stien starter ved grind innerst i Storvegen, videre følger man skiltingen mot Sandeie. Etter Idlefjell går det over i mer kupert terreng. Nede på flaten tar du til venstre ved restene av steingarden. Det kan være vått i stien, så anbefalt å bruke godt skotøy.

Her er en enkelt og svært populær hytte som man kan leie for overnatting. (Nullmeteroverhavet). Se vedlagt lenke.

Turen kan du også padle. Start ved Møvik (ca 2 timer rolig padling) eller Syltøy. På Syltøy kan du leie kajakk.

Ånesvika er et turmål på "Kystpasset 2020" som er et turhefte med turer fra nord til sør i Øygarden kommune. Her finner du mange flotte turopplevelser og nye løyper for store og små, med ulik vanskelighetsgrad. Det er en fantastisk mulighet til å bli kjent med nye områder i kommunen.

Hvordan få kystpasset? Les mer i vedlagt lenke.

Følg RV 555. Etter Kolltveitunnelen tek ein til venstre retning Klokkarvik. Ved Fjell Kyrkje tek ein til høgre retning Møvik. Her følger ein vegen ca 7 km. Køyr til venstre mot Langøy, Syltøy og Algrøy. Etter Langøybrua tek ein til høgre mot Algrøy. Køyr til gamle Algrøy skule som ligg på høgre siden av vegen, etter siste bakke ned mot sjøen.

Sjekk Skyss sin ruteplanlegger for busstider til Algrøy.