Emanuel Mohns utsikt

• Sesong: Mar - mai, jul - okt

På toppen av Emanuel Mohn`s utsikt 480 moh får man en fin utsikt over store deler av Åsane og Nordhordaland.

Turen er lagt opp som rundtur med tur/retur fra parkeringsplass i Øyjordsveien (bussholdeplass like ved). Men turen kan også tilpasses som en forlengelse av stoltzen eller at man går opp til Munkebotn fra Sandviken sykehus.

For english, see below.

Dette er en middels tur på godt synlig sti, men kan være noe sleipt og fuktig under nedbørsperioder. Godt fottøy anbefales.

Turbeskrivelse:

Fra parkeringsplassen i Øyjordsveien følger en veien videre nordover med fotballbanen på venstre side ca. 120m før man tar opp sti til høyre. Heretter skal man passere et vatn "Garpetjernet" på høyre side før man kommer til en grusvei og et grindebygg kalt Munkegrind. Videre går man ned på Munkebotnsveien og bort til den mye omtalte demningen ved Munkebotnvatnet hvor vi krysser over elven like før demningen. Herfra er det en forholdsvis bratt stigning opp før man kommer til en rød hytte med navn Ravneberg hvor vi holder stien mot høyre videre opp til Sandvikshytten og videre opp et nytt bratt parti hvor man følger stien rett fram i stikryss videre til Dræggehytten. Fra Dræggehytten er det ca. 150 m i luftlinje og 50 høydemeter igjen til Emanuel Mohn`s utsikt. Ved betjent Dræggehytte er det også mulig å låne med seg messingskiven til varden. (OBS, denne må leveres tilbake etter bruk).

Videre derfra kan dere velge å gå ned igjen samme vei som dere kom eller fortsette videre og få en flott rundtur (se kart). Denne går da videre oppover Kvitebjørnen mot Lavet 527 moh før dere går ned i skaret med "Nordlys - ruin" og holder høyre på stien videre nedover skaret forbi de oppdemmede vatnene. Over den siste demningen og man holder til høyre videre nedover til neste demning hvor man så tar til venstre når man har passert, slik at man kommer ut i nordenden av Storevatnet (Stoltzen krysset). Deretter fortsetter man videre nedover grusvei tilbake til utgangspunktet.

English:

The summit of Emanuel Mohns Utsikt (480 m above sea level) offers a fine view over large parts of Åsane and North Hordaland.

The walk is designed as a circular hike, starting and finishing from the parking area on Øyjordsveien (bus stop adjacent). However, the hike can also be adapted as an extension of the Stolzen route or by going up to Munkebotn from Sandviken Hospital.

This is a medium grade hike on an easily visible path, although it can be somewhat tricky and damp during periods of rain. Good footwear is recommended.

Hike description:

From the parking area in Øyjordsveien, keeping the football pitch on the left-hand side follow the road northwards for approximately 120 m before taking the path on the right.  You then need to pass a body of water, ‘Garpetjernet’, on the right-hand side before arriving at a gravel road and a frame building known as Munkegrind. The route then continues on down Munkebotnsveien and away to the dam on Munkebotsvatnet, the path crossing the river just before the dam. From here, there is a relatively steep climb before arriving at a red cabin known as Ravneberg. Continue following the path to the right up to Sandvikshytten and then further on up another steep section, following the path straight ahead at the path junction. Continue to Dræggehytten. From Dræggehytten, it is approximately 150 m as the crow flies and 50 m in terms of altitude until you reach Emanuel Mohns Utsikt.

From there, you can choose to descend by the same route that you came up or continue for a superb circular hike (see map). This then continues up Kvitebjørnen towards Lavet (527 m above sea level), before descending into the gorge until reaching the northern end of Storevatnet (Stolzen crossroads). Then continue down the gravel road back to the starting point.

Important things to know when hiking:

The Norwegian right to roam (Allemannsretten) gives us many opportunities, but also imposes a duty on us to look after the natural world. When out in nature, you undertake to leave nothing behind other than your own footprints. Leaving no trace is about cleaning up after yourself, taking all rubbish with you and behaving with care and consideration when you are among nature.

Getting there by public transport

Bus stop: ‘Skytterveien’.

Fra P-plassen i Øyjordsveien, ved rutestart.

Holdeplass; "Skytterveien" som nås ved bruk av rute 83 ved vis a vis parkering rutestart.