Grønliåsen - Oldtidsveien og Den Fredrikshaldske Kongevei

• Sesong: Mar - nov

Her kan du følge Oldtidsveien og Kongeveien i en fin rundtur med mange natur- og kulturopplevelser. Turen er DNT merket og skiltet som rundtur "Til fots i Oppegård".

Turen starter ved parkeringsplasen til Sofiemyr stadion. Ta fotgjengerovergangen over Kongeveien og følg Fløysbonnveien til du kommer til Hurlumheihuset. I enden av bygningen finner du startskiltet til Oldtidsveien. Snart kommer du til Kongebordet som består av 2 store steinheller som ble beskrevet alt i 1594. Det sies at Karl den 12. rastet på denne plassen og derav navnene Kongebordet og Hellerasten. Fortsett nordover og oppover Grønliåsen. Høyt oppe passerer du det nye utsiktstårnet som ble reist i 2019. Snart kommer du opp på ryggen på Grønliåsen(228 moh) hvor det er muligheter til å nyte utsikt og medbragt niste. Langs åsen passerer du gravrøyser fra jernalderen (500-1000 eKr.f).

På stien videre nedover passerer du enda en gravrøys og krysser lysløypa før du kommer til en gruslagt vei/lysløype. Så tar du til venstre og kommer til et veikryss med informasjontavle og følger lysløypa videre sydover til Prinsdal idrettspark. Forbi Prinsdalshallen tar du til høyre og kommer til Den Fredrikhaldske Kongevei. Ta til venstre og følg denne til Tårnåsen senter. Før du kommer ut i Valhallaveien, tar du en liten grusvei til venstre og følger denne forbi barnehage og Tårnåsen skole før du igjen kommer ut på Kongeveien. Følg Kongeveien forbi blokkene på Ødegården, Sofiemyr idretspark og til startsstedet. Mellom Oldtidsveien og Kongeveien er flere av smååstiene merket, så det er enkelt å avkorte turen dersom du ønsker det.