Topptur Ulriken (643 moh.)

1 time
    Turen går én vei, fra A-B
    Mai - okt

Ta turen opp til Ulriken, det høyeste av Bergens syv fjell! Dette er en populær tur, både for beboere og tilreisende.

RUTEBESKRIVELSE:
Denne turen går fra Montana til Ulriken. Turen tar ca. 45 minutter og er på ca. 2,1 km. Turen opp er forholdsvis bratt og har en stigning på ca. 450 høydemeter. Ta buss nr 12 fra sentrum til Montana. Følg skilting til Montana Vandrerhjem. Ta til høyre ved Vandrerhjemmet. Her er det også parkeringsplass. Følg grusveien oppover. Ved enden av grusveien kan du velge flere stier opp til Ulriken. Like bak benken går en av de mest brukte stiene opp. Like bak benken til høyre går en annen sti opp. De er ca like lange. Den til høyre har et noe bratt klatreparti som kan være utfordrene for de helt små.

Det er også mulig å gå en noe lengre tur som ikke er så bratt. Følg eventuelt skilt.

Ulriken er det høyeste av de syv fjell rundt Bergen sentrum. Høyden er 643 meter over havnivået. Det er kafé og restaurant på toppen. Gondolbanen Ulriksbanen er en alternativ mulighet for å komme seg opp til toppen og ned fra toppen.

Parkerte på gratis parkering ved Montana terrasse. Det er også en gratis parkering noe nærmere, men der var det fullt.