Elgåhogna, høyest i Engerdal

Av Engerdals 67 topper over tusen meter, er Elgåhogna den høyeste med 1460 meter. Og med finest utsikt. Når sikten tillater det, ser du Femunden i hele sjøens lengde og mer til fra toppen.

Dalset er det vanligste startpunktet, ved fylkesvegen et par kilometer sør for Elgå. Stien er nyskiltet og nymerket i 2016.

Opp til Hammarvollen går vi på grusveg. Derfra og lenge er Bjørbekken en sprudlende venn på turen. Når vi kommer ut av bjørkene, er vi inne i Femundsmarka nasjonalpark. Toppen er 700 meter høyere enn starten. Stigningen er ganske jevnt fordelt.

Da stien ble nymerket, ble den samtidig lagt om litt gjennom den øverste ura.

Toppen er et ganske stort platå med utsikt i alle retninger.

Jeg har gått denne turen to ganger og sett reinsdyr begge ganger.

Starten er ved Dalset, ca to km nord for Elgå på fylkesvegen. Fra Drevsjø er det nesten 40 km å kjøre. Noe er grusveg. Parkeringsplass er langs vegen.

Bussen mellom Elgå og Drevsjø kjører rett forbi startpunktet.