Glomvasshågen

2 timer, 30 minutter
    Tur-retur
    Apr - sep

Start på parkeringsplassen ved Glomfjord Skole. Kryss skoleveien og gå mot øst langs merket sti der de første hundre meterne følger gammel kraftlinje. Følg stien oppover ca 500 m til du kommer til fjellveien. Kryss denne og gå over flatt område i ca 100 m, og følg stien bratt oppover og fremover til du kommer til demningen ved Hydrodammen. Fra demningen møter du på nytt fjellveien, som du følger i ca. 250 m opp til veiens høyeste punkt. Her tar du av til høyre og går oppover i retning nordvest til du kommer på enden av Gif-sletta. Her kan du ta en avstikker over sletta mot sør, der det finnes en gapahuk med utsikt mot Glomssteet og Glomfjord. Stien videre fra Gif-sletta går bratt oppover i ca 1 km til du kommer på toppen av Glomvasshaugen. Toppen byr på fin utsikt i alle himmelretninger med Svartisen i sørøst, Glombreen i nord og ut over Glomfjorden i vest.

Fin helårstur. Truger og ski om vinteren, og på føttene gjennom sommeren og høsten. Snøen kan ligge til ut på forsommeren.