JuleSPREK: Gapahuken Plassen i Nordkjosen

• Sesong: Nov - feb

Turen starter ved et pumpehus som du kommer til etter å ha kjørt 1,2 km innover Nordkjosveien. Se etter Ut i NORD-startskilt. Gå veien som går til Nordkjosveien 105-107. Gå til du ser en blå garasje. På venstresiden av garasjen har huseier satt opp brøytestikker for å vise hvor du kan skal gå for å komme inn på stien. Følg disse opp på venstresiden ved garasjen og gå inn på sti.

Vær oppmerksom på at turen opp til Plassen er forholdsvis kort, men bratt. Turen tar 25-30 minutter, hele veien i bratt terreng oppover i skogen. Den er delvis merket med refleks. På bratte partier er det hengt opp tau man kan holde i. På et punkt er det snekret en fin trapp. Vi gjør oppmerksom på at det kan være glatt, og at brodder kan være en fordel på denne turen. Følg stien til gapahuken, som ligger på 130 moh. Her får du flott utsikt over Storslett! Det er en bålpanne ved gapahuken, ta med egen ved. Kodeskiltet henger på veggen inne i gapahuken.

Ta av fra E6 og kjør inn på Nordkjosveien. Parkering ved pumpehus på venstre side, etter 1,2 km.