Utsiktstur til Øyungskollen i Nordmarka

Øyungskollen reiser seg steilt langs østsiden av Øyungen, og er et godt brukt og sjarmerende utsiktspunkt. Øyungen og Øyungsdammen ligger rett under deg og på andre siden løfter Stutehaugen og Båhushøgda seg, kledd i grantrær fra topp til tå. Mot nordvest ser du over grønnkledte åser mot Kikut. Det er flere store og små utsiktspunkt på toppen av Øyungskollen, hvor det er mulig å henge opp hengekøye eller sette opp telt. Øyungskollen er et kjempefint turmål, enten du er på dagstur eller på hengekøyetur og vil overnatte.

Det beste startstedet for turer til Øyungskollen er fra parkeringsplassen på Skar i Maridalen. Dit kommer du enten med bil, eller med buss. Fra bussholdeplassen krysser du parkeringsplassen mot øst, dvs. i retnings Skarselva. I enden står det en skiltpost hvor det starter en blåmerket sti til Øyungsdammen. Følg stien ned en kort bakke til grusvei, og ta til venstre på grusveien. Etter et kort stykke kommer du til en bro og deretter tar du igjen mot venstre og forbi en bom.

Du er nå inne på grusveien som går helt opp til Øyungen. Ca. 500 meter før du kommer til Øyungen ser du en umerket sti inn i skogen til høyre. Stien er markert med en diskret plassert «varde» av småsteiner, og det er lett å gå forbi. Kommer du til en grunnmur etter en bygning på venstre side av grusveien, har du gått for langt. Stien starter relativt flatt, før den fortsetter i lett stigning. Etter 200 meter kommer du til et skilt som markerer grensen for naturreservatet.

Stien går nå i jevn motbakke og etter nye 200 meter åpner skogen seg opp og du ser Øyungen på venstre side. Stien går jevnt oppover i moderat stigning langs kanten av åsen, og du har hele veien litt utsikt mellom trærne. Skogen blir mer sparsommelig og du går ofte bare på svaberg. Etter et stykke flater det ut, før den siste bratte bakken mot toppen og de første gode utsiktspunktene. Herfra er det bare å holde seg langs kanten og finne et passende sted å sitte. Det er ca. 900 meter fra grusveien til toppen, og litt over 3 kilometer fra Skar.

Vær oppmerksom på at det ikke er så mye plass til å løpe rundt på toppen, og med de stupbratte fjellsidene på Øyungskollen må man hele tiden passe på dersom det er barn med på turen.

Startpunkt for turen er den store parkeringsplassen på Skar i Maridalen. Denne ligger ved Skar leir i enden av Maridalsveien.

Startpunktet er lett tilgjengelig med buss til bussholdeplassen Skar. Bussen stopper på den store parkeringsplassen rett før Skar leir innerst i Maridalen.