Topptur til Kjerkeberget i Oslo

• Krevende fottur
  • Sesong: Mai - okt

Kjerkeberget er den høyeste toppen i Oslo fylke på 631 moh., og ligger også rett ved fylkesgrensen mellom Oslo og Oppland.

Det er en lang tur til fots fra Sørkedalen til Kjerkeberget, som kan kortes ned ved hjelp av sykkel. Med sykkel er det to rutealternativer fra Sørkedalen.

Sykle grusveien fra Sørkedalen skole opp forbi Finnerud mot Kikutstua. Fortsett langs Hakkloa og ta inn på sti ved demningen mellom Store Sandungen og Hakkloa. På sykkel igjen fra Sandungssmalet til starten av blåsti opp til Kjerkeberget.

Sykle fra Sørkedalen skolen opp til Pipenhus og på grusvei innover Langlidalen mot Langlivann og Kringla. Derfra videre innover på grusvei til Vesle Sandungen og Sandungen gård. Dette er den beste veien på sykkel fra Sørkedalen.

Fotturen starter ved Sørkedalen skole. Ta til høyre ved skolen og Sørkedalen landhandel og inn på Zinoberveien. Følg skilting i krysset til Finnerud. Fortsett et lite stykke og ta til høyre i kryss rett etter bro. Følg skilting og vei over bro og hold til venstre inn på Sakariasveien. Videre inn til starten på bakke, følg skiltingen til Finnerud rett frem i krysset.

Blåsti tar av til høyre fra grusvei etter et kort stykke. Stien opp til Finnerud har stedvis moderat stigning, men er hele tiden tydelig og lettgått og ligger fint i terrenget.

Fra Finnerud velger vi minste motstands vei og følger grusveien forbi bom og videre innover mot Kikut. Svak stigning langs grusvei frem til markaplass, deretter nedoverbakke ned mot Vestre Fyllingen. Ta av til venstre fra grusveien og inn på blåsti ved stidelet et stykke etter du har passert broen over smalet mellom Vestre og Østre Fyllingen.

Moderat stigning med tidsvis dårlig merking, men synlig sti, opp til Kikuttoppen. Husk å snu deg for å få med utsikten fra toppen. Derfra videre langs Porthøgda, Sandungsmiddagskollen og ned til Sandungssmalet i kupert men lettgått terreng. Fra Sandungssmalet opp gammel kjerrevei til grusveien, og til høyre mot Sandungen gård.

Rett frem i krysset ved Sandungen og grusveien til venstre som går opp til Katnosdammen. Deretter en bro og et stykke med oppoverbakke, før du ser stidelet og skilting mot Katnosdammen og Kjerkeberget på venstre side rett bak markaplass/gårdstun.

Deretter lett stigning mot stidele, og ta av til høyre og inn på umerket men tydelig sti. Følg sti til brannvakthytta på toppen. Nyt utsikten og velfortjent matbit.

Kjør Sørkedalsveien fra Røa, kysset Fv168 og Vækerøveien. Ta til høyre inn Zinoberveien ved Sørkedalen skole og Sørkedalen landhandel. Følg vei et kort stykke til stor parkeringsplass på venstre side rett over broen.

Buss rute 41 fra Røa T-banestasjon, gå av på stoppet Sørkedalen skole. Bussen går normalt 1 gang i timen.