Sjøla–Higeråsen (Vassfjellet)

Higeråsen er fint utsiktpunkt mot Trondheim, Tiller og Melhus. Ca. 300 meter nordvest for skiltet "Higeråsen" ligger Kongesteinen.

Turen kan kombineres med en tur innom Vassfjellkapellet, eller et bad eller båltur ved Damtjønna. Det er også mange fine klatrefuruer opp mot Higeråsen.

Turen går over myr. Det er en fordel med støvler/fjellsko. Det er også fint å gå turen om høsten når myrene er frosset.

Turbeskrivelse

Parker eller ta bussen til Sjøla. Derfra går det en traktorvei opp til Vassfjellkapellet. I svingen rett før kapellet er det to stier. Ta stien til høyre som går rett ned til en bekk. Kryss denne bekken og følg stien topp til Damtjønna.

Stien fortsetter til høyre (vestre) for Damtjønna opp mot Higeråsen.

Higeråsen skal være markert med et skilt. Her flater terrenget ut i et myrområdet.

Stor, gratis, parkeringsplass på Sjøla.

Buss (AtB) til holdeplassen "Sjøla". Pris er vanlig takstområdet er Stor-Trondheim, ca 30-50 kr for enkeltbillett avhengig av type. Fra Trondheim tar du buss 46 mot Sandmoen til "City syd", der bytter du til buss 47 mot Klæbu til "Sjøla". På hverdager i rushtiden går buss 47 direkte fra byen.