Steinsfossen: Tømmerrenna, Paulen, Slottet, Masta, Paulefjell, Vedhytta, Knutane husmannsplass, Kringsjå kraftstasjon mm

Denne turen er flott og inneholder et vakkert og variert terreng i lanskapsvernområde.

Parker ved Steinsfossen kraftstasjon og gå over brua. Gå så inn i tømmerrenna og følg den i ca 1 km. Ta til venstre der det er skiltet Paulen. Da kommer du inn i et flott område som er spenderens leirsted. Her er det mulig å lage bål og spidde pølser ved gapahukene. Hver søndag selges vafler, følg Paulen på Faceook for flere detaljer. Gå opp til stoppested langs Setesdalsbanen. Gå litt nordover og følg merket sti opp bakken på andre siden av linja.

Opp bakken får du øye på Paulebakkens hoppbakke (skiltet) og på toppen kommer du til Slottet husmannsplass. Så kan du gå litt tilbake, følg kartet og gå til utsiktspunktet ved masta. Gå tilbake ca. 700 m til husmannsplassen og fortsett til Paulefjellet der du går på grei sti. Ved Paulefjell må du passe på å gå litt ut mot tuppen så du ser rett ned på Paulen. Deretter går turen ned den bratte bakken fra Paulefjellet mot Setesdalsbanen og tømmerrenna igjen. Hopp opp i tømmerrenna. Gå nordover langs Otra. Så kommer du til Vrengen og det er noen sitteplasser. Til høyre er et skilt og du kan gå av tømmerrenna for å se Tommassen sin tømmerhytte bygd av ved. Det er mulig å gå inn og se.

Gå deretter videre i retning Knutane husmannsplass. Du kan også gå til utsiktspunktet til Vrengen.

Gå tilbake samme vei til tømmerrenna. Gå sørover og ta av der det er neste mulighet for avstigning. Da går du på gammel steinlagt vei og i retning mot den flotte demningen. Følg kartet. Gå så over den relativt nye hengebrua. Følg rett frem i ca 300 m og ta mot høyre. Du kommer til Kringsjå kraftstasjon. Gå inn på området og gå rundt så du kommer tilbake til hengebrua. Følg kartet.

Når du har passert hengebrua går du 100 m før du tar sti inn til venstre. Etter 300 m kommer du til tømmerrenna og der du gikk av den til Paulen. Gå opp i den igjen og returner til Steinfossen.

God tur

Parker ved Steinsfossen kraftstasjon og gå over brua.