Solheim-Prestkona

• Krevende fottur
  • Sesong: Apr - okt

SOLHEIM – PRESTKONA

«En majestetisk topp! Et fjell med en spesiell formasjon! En tøff tur!»

Ja, kommentarene er mange om toppturen til Prestkona. Og det er i sannhet en topptur: Både oppover lia, - «Svinestien» -, og siste etappe opp til toppen, er bratt og krevende for de fleste. Du vil kjenne det i lårene; - både oppover og ikke minst nedover lia. Imidlertid; velg ikke bort turen: Du vil ikke angre når du står på toppen og kan beundre den storslåtte utsikten til alle kanter.

Turen egner seg for turvante personer.

Turen starter ved Joker-butikken. Bilen kan settes på parkeringsplassen bortenfor bensinpumpene. Så er det å følge stien inn til venstre ved siden av butikken. Her kom det opp ei ny turtavle i mai 2021, - samtidig som det ble ryddet og nymerket helt til topps.

Du fortsetter langs en åsrygg, og kommer snart til «Hestsletta». Her er det gapahuk og en fin bålplass. En plass som brukes mye av skolen og barnehagen til ulike aktiviteter. Det er mulighet for å telte på sletta.

Stien fortsetter rett ovenfor «Hestsletta», og stigninga begynner med det samme. Du går i sikk-sakk opp «Svinestien», og det merkes at det er bratt. Omtrent midt i lia kan du legge inn en pause på «Kvilarsteinen». Stien fortsetter, og så er du oppe på platået. Her kan du drikke fra bekken og puste på før du starter på oppstigninga mot selve toppen. Dette er siste mulighet for å fylle drikeflaska(!)

Stien går oppover mot høyre. Den er lett å finne. Nå er det «bare» å følge tråkket og merkinga oppover og oppover. Første del går gjennom en skog før man snart er ovenfor skoggrensen. Nå er det "høgfjell". Stien "snegler seg oppover fjellsiden. Mer og mer av Engeløya og omlandet åpenbarer seg. Rett imot (mot vest) kroner «Hanekammen»; en vill topp man ikke bør prøve å bestige pga rasfare og meget bratte partier.

Så er du oppe på eggen, og du kan «spasere» de få meterene som er igjen mot toppen; «Prestkona» er beseiret!

Så er det bare å nyte utsikten: Vestfjorden med Lofotveggen kneisende bak, ligger mot vest. I nord og øst ser du mot Hamarøya og Tysfjordfjella. Rett i sør skuer du ned på Fløya, med Skotstindene bakenfor. Ja, er det klart vær, kan du også se ned mot Helgeland! Velbekomme!

Tilleggsinformasjon om turen:

Utvalgte kulturlandskap (UKL): Engeløya er en del av Utvalgte kulturlandskap i Norge. 46 områder er utpekt, der Engeløya er et av de største. UKL finansierer de nye turtavlene som settes opp våren 2021. Mer om UKL her:

"Jordbrukslandskapet er skapt gjennom bosetting og bruk av landskapet gjennom flere tusen år. Her finnes gravhauger, bygninger, steingjerder og ferdselsveier. Her er åkrer, slåttenger, beitemarker, lyngheier og lauvingslier. Helheten av tun, innmark og utmark inneholder store kulturhistoriske og biologiske verdier. Disse verdiene er avhengig av fortsatt bruk, skjøtsel og vedlikehold for å opprettholdes. Her er selvsagt bonden den viktigste aktøren!

I denne satsingen har landbruks-, natur- og kulturminneforvaltningen gått sammen om å gi bonden drahjelp. Direktorater og regionale etater samarbeider med kommuner og grunneiere.

Grunnleggende for valg av områder er at:

• de i størst mulig grad har både store biologiske verdier og store kulturhistoriske verdier
  • det er realistisk å få til langsiktig drift, skjøtsel og vedlikehold

Landbruks- og matdepartementet og Klima- og miljødepartementet har i et spleiselag avsatt spesielle tilskudd til drift av områdene, forankret i frivillige avtaler mellom grunneiere/brukere og staten." (Riksantikvaren, 13.12.2019).

Kjører du E6, tar du av på Tømmernesset i Steigenkrysset. Følg så fylkesvei 835. På Skjelvareid tar du til høyre og kjører forbi Bogen og øver Engeløybruene til Engeløya. Ta til venstre i Ålstadkrysset og kjør ca 8 km til du er på Solheim. Total kjøretid ca 50-60 min .

Parkeringsmuligheter på nedsiden av bensinpumpene ved Joker-butikken. NB! Ikke parkerfor nært bensinpumpene eller ved tankfyllingen. Alternativ parkeringsplass; ved Laskestad skole; - ca 400 m før butikken.