Tivoli-Vesthornet

• Sesong: Apr - okt

TIVOLI – VESTHORNET

En topptur for hele familien! Ja, er alle i familien sånn noenlunde vant til å gå i fjellet, er dette en tur som passer for en familie. Fra femåringen til de som er sytti, - og kanskje eldre. Toppturen er altså ikke av de mest utfordrende, - selv om stigninga opp mot selve toppen er «sugende» nok.

Du starter på Tivoli; - rett forbi Steigberget. NB: På parkeringsplassen går det løse beitedyr. Parkering på egen risiko. Kveg kan komme tett på kjøretøy. Her kom det i mai 2021 opp ei ny turtavle. Følg retningsskiltene som går mot høyre og sving så opp mot fjellet. NB! Denne løypa langs fjellfoten ble merket og ryddet første gang i 2020, og er altså av ganske ny dato.

Snart passerer du ei trapp over et gjerde, og nå følger du stien langs dette gjerdet og fjellfoten. Du går i fin blandingsskog, og skogbunnen er for det meste tørr og fin. Deler av de våteste partiene er klopplagt. Snart er du kommer på høyde med høyspentlinjene. Nå går du «under» dem helt til stien svinger bratt mot venstre. Du er kommet til selve fjellet, og her kan stien være noe bløt. Det er blitt klopplagt på deler av dette partiet. Så, - etter noen hundre meter -, er du kommet til et stikryss der den «gamle» stien og den nye møtes.

Følg stien oppover lia. Det går noe bratt oppover, men det er godt å gå. Du vinner fort høyde og begynner å få utsikt over Bømyra og mot Mjeldberget. Etter å ha passert en bekk og gått gjennom småskogen, ser du et rødt hus rett foran deg. Dette er ei bygning som i sin tid ble satt opp av Forsvaret. Bygningen er nå ikke i bruk.

Rett bak «hytta» fortsetter stien, og nå bærer det rett oppover brattlia. Her er det bratt, og de fleste blir andpusten og mo i knærne. Etter noen minutter er du imidlertid oppe, og du kan ta deg en velfortjent kvil på toppen.

Og ikke minst nyte utsikten; mot Bøsanden, rett ned på Vollmoa, Røssøya, Løvøya og småøyene utenfor og langt der ute Lofotveggen bak en asurblå Vestfjord. I sørvest ligger Fløya i front og med Skotstindan bakenfor. Kos deg!

Tillegsinformasjon om turen:

Utvalgte kulturlandskap (UKL): Engeløya er en del av Utvalgte kulturlandskap i Norge. 46 områder er utpekt, der Engeløya er et av de største. UKL finansierer de nye turtavlene som settres opp våren 2021. Mer om UKL her:

"Jordbrukslandskapet er skapt gjennom bosetting og bruk av landskapet gjennom flere tusen år. Her finnes gravhauger, bygninger, steingjerder og ferdselsveier. Her er åkrer, slåttenger, beitemarker, lyngheier og lauvingslier. Helheten av tun, innmark og utmark inneholder store kulturhistoriske og biologiske verdier. Disse verdiene er avhengig av fortsatt bruk, skjøtsel og vedlikehold for å opprettholdes. Her er selvsagt bonden den viktigste aktøren!

I denne satsingen har landbruks-, natur- og kulturminneforvaltningen gått sammen om å gi bonden drahjelp. Direktorater og regionale etater samarbeider med kommuner og grunneiere.

Grunnleggende for valg av områder er at:

• de i størst mulig grad har både store biologiske verdier og store kulturhistoriske verdier
  • det er realistisk å få til langsiktig drift, skjøtsel og vedlikehold

Landbruks- og matdepartementet og Klima- og miljødepartementet har i et spleiselag avsatt spesielle tilskudd til drift av områdene, forankret i frivillige avtaler mellom grunneiere/brukere og staten." (Riksantikvaren, 13.12.2019).

Kjører du E6, tar du av på Tømmernesset i Steigenkrysset. Følg så fylkesvei 835. På Skjelvareid tar du til høyre og kjører forbi Bogen og øver Engeløybruene til Engeløya. Ta til venstre i Ålstadkrysset og kjør ca 13 km til du er ved Tivoli. Total kjøretid ca 60 min.

Det er god plass til parkering på Tivoli.