Fra Upsete via Kaldavasshytta til Myrdal

Start turen ved Upsete fjellstove. Ruten og den t-merka stien følger veien bak stasjonsbygningen til elvekryssingen like ved tunellen. Når du ser Jernhusvatnet oppover dalsiden dreier ruten til høyre, nord for Sauafjellet og inn til Geitavatnet. Sauafjellet er fortsatt på høyre hånd når du går opp mot Gravhalstjørnane. Fra bekken som binder disse sammen er det ca 500 meter til Skreppesteinen, en stor steinblokk på kanten av Gangdalen.

Etterhvert følger man stien over et markert høydedrag på nordsida av Gangdalshalsen og deretter i retning av Kaldavatnet. T-merkingen går i et lite søkk i høyre kant av ryggen. I enden av søkket passerer du en grunnmur før Kaldavasshytta dukkar opp.

Her kan man velge å ta en overntting på Kaldavasshytta og lese om Nansen sin spennende ferd over Vossaskavlen.

Videre følger en skilting mot Myrdal. Etter 2-300 meter fra hytta går turstien opp dalføre mellom Grånesene og Kaldevassnuten. Når en har passert skaret på toppen, går en ned og forbi et lite vann på høyre side. Etter vannet svinger stien svakt og ned en bratt snøfonn som en følger nedover til Storagrovi. Vær obs rett før Storagrovi på et noe stygt skarv.

Videre på stien bratt ned til Myrdalen og følger stien på venstre sida av elva ned til Støl i Myrdalen. På bro over elva og ned under jernbanen. Etter undergangen tar en til høyre og går ca 150 meter til trappa som går opp til jernbanestasjonen. Tog hjem, om det er i retning øst eller vest.

Det er ikke mulig å kjøre til Upsete stasjon (startpunkt). Evt. bil må parkeres på Mjølfjell, for så å ta lokaltog til Upsete stasjon.

Adkomst med tog, Bergensbanen, Vossebanen.

Fra Hallingskeid, Bergensbanen øst- og vestover.

Lokaltog til Upsete stasjon.Fra Bergen, Vossebanen Bergen- Upsete.Fra Oslo, Bergensbanen, bytte til Vossebanen på Myrdal eller Voss.

Retur fra Myrdal med Bergensbanen øst - og vestover.