Nordlandsruta fra Graddis til Skaiti

Fra Graddis fjellstue nordover på sti og på helårsbruer over Graddiselva/Gráddasjåhkå og Skærrimjåhkå. Opp mot nord og over rv. 77 og seinere over veien til Skaiti. Så mot nordvest over den vestligste utløperen av Stor-Graddis/Stour-Gráddas. Ved Fredheim, ta bilvei ned mot venstre. Bru over elva, og videre nordover til parkeringsplass før gårdstun. Følg veien videre ca 300 m til Trygvebu. Den tidligere gårdsveien fra Junkerdal turistsenter til Trygvebu frarådes å bruke pga. rasfare!

Opplevelser underveis

* Storgraddisvatnet er et godt fiskevann, godt tilrettelagt med bord og benker

* Metusalem – gammel furu som i sin tid var 18 m høy og 3,45 m i brysthøyde. Fredet i 1910. Skal være over 1000 år gammel

* Junkerdal Nasjonalpark /

* En avstikker til Junkerdalsura Naturreservat anbefales

* Tjårrisdalen, her kan rester av gammel husmannsplass ses

Fakta

Høyde ved startpunktet :440 moh.

Høyeste punkt :619 moh.

Høyde ved endepunktet :413 moh.

Stigning totalt: 380 meter

Reinbeitedistrikt: Balvatn

Eier av stien : Bodø og Omegns turistforening

Forrige etappe langs Nordlandsruta:Lønsdal-Graddis

Neste etappe langs Nordlandsruta: Skaiti - Argaladhytta

Graddis fjellstue ligger langs mellomriksveien mellom Storjord i Saltdal og Arjeplog ( E 77). Fjellstua ligger 21 km fra Storjord.