Skitur til Tveitakvitingen 1299 moh. - Samnanger

Tveitakvitingen 1299 moh. - populær topptur på Kvamskogen. Fantastisk skue i alle retninger.

Topptur på ski har alltid vært populært på Kvamskogen. Området har flere tradisjonelle områder for topptur, den mest populære er til Tveitakvitingen som er en lang dagstur med nydelig utsikt fra toppen.

Turbeskrivelse:

Turforslaget Furedalen - Tveitakvitingen er km./tid en vei. Retur samme vei, evt. se lenke for andre alternativer. Start fra Furudalen Alpinsenter. Preparerte løyper til Mødal. Fortsett opp mot Såta i bratte klyv og videre opp Stoveveggen. Følg ruten videre på sørsiden av Gråskorvenuten, ned igjen i Middagshola og siste bit langs ryggen til topppunkt på 1299 og varde. Fantastisk skue i alle retninger.

Det anbefales fjellski med stålkant på denne turen selv om deler går i preparerte løyper. Det er en høydeforskjell på ca. 1000 høydemeter, og til dels krevende terreng. Enkelte parti kan være skredutsatt. Vær derfor oppdatert på vær- og føreforhold. Sørg for at du er forberedt og har med deg nødvendig utstyr for vinterfjellet.

Kart, kompass og annet sikkerhetsutstyr til turen finner du i nettbutikken til DNT og Tursenter i de største byene.

Anbefalt kart:

Norges-serien:  10038 - Voss 1:50 000.

Topo-serien: Voss - Bergsdalen 1:50 000.

Fra Bergen følg E16 mot Voss. I rundkjøring på Trengereid følg skilt til Norheimsund. Ved Kvamskogen ta til høyre ved Furedalen alpinsenter. Mulighet for parkering.

Fra Bergen, buss til 925 mot Norheimsund. Busstopp Furedalen alpinsenter.