Oksen - legendarisk topptur ved Hardangerfjorden

Turen til Oksen er noe av det vakreste Vestlandet har å by på. Turen er krevende og mange høydemeter skal bestiges, men det er sjelden kan man se hardangerfjell stupe ned i dype fjordarmer på et slikt spektakulær vis.

Stistart ved Tjoflot som føsrst følges et lite kort stykke på traktorvei. Fortsett på god sti bratt oppover gjennom skogen til setrene ved Vindhovden, du har nå gått 600 høydemeter og her på bøen kan det være fint med en pust i bakken. Utsikten er slående vakker.

Du har nå kommet over skoggrensen og toppen av Oksen synes i høyden. Stien fortsetter jevnt oppover på ryggen til ca 900 moh. Stien er godt synlig i terrenget. Videre går nå turen oppover i et noe brattere parti hvor stien er mer steinete. Her er ingen farlige passasjer. Fra 1100 moh er høydemeterene roligere og siste etappe fører der opp til 1241 moh. og Oksen er besteget.

På toppen får du nå en fantastisk utsik 360 grader. Hardangerfjorden, Granvinfjorden, Sørfjorden og Eidfjorden. Man kan se store deler av Hardangervidda, Folgefonna og Vossefjella og Raundalsryggens topper i nordvest.

Oksen kan temmes i godt vær, men styr unna når været er dårlig. Tåke legger seg gjerne over toppen; det kan være vanskelig å finne rett vei ned igjen. Ha med kart og kompass, og gjerne en GPS.

Les her hvordan Oksen i Hardanger kan bekjempes.

Alternative ruter hvor Oksen kan nåes: Hamre, Røynestrand, Djønno, Selstad og Stokksel.

NB! Det er sauer på beite sommerstid, ta hensyn og husk båndtvang!

Fra Bergen følg E 16 til Voss og videre mot Granvin/Eidfjord. I Vallaviktunnelen ta til Ulvik. Du skal ikke over Hardangerbrua. Rett etter tunnelen ta til høyre mot Tjoflot fv.302. Smal og svinget vei langs fjorden. Følg veien til endes der det er en del bebyggelse. Svingete vei oppover til parkeringsplass ved stistart.

Ta hensyn langs veien og ved parkering. Området er ikke tilrettelagt for det store trykket av turgåere enkelte flotte sommerdager. Har du mulighet til å ta turen en hverdag, kan det anbefales.

Parkeringsavgift 100 kroner.

NB! Det er sauer på beite sommerstid, så ta hensyn og husk båndtvang!

Ingen busser til Tjoflot.