Skistua - Kudalen - Storheia, 14,6 km

Dette er en tur for de gode sommer- og høstdagene. Turforslaget kan for mange virke både langt og i tøft terreng, men til gjenngjeld får man oppleve noen av Bymarkas vakreste turområder! Vi starter ved Skistua og går rundt Vintervannet. Videre følger man stien på vestsiden av Gråkallen til vi går mot Svahylla og Gamle Bynesvei.

Turen går et godt stykke langs Gamle Bynesvei før den svinger ned i Kudalen. I bunn av Kudalen er det tøffe stigninger opp mot Elgsethytta hvor det er godt egnet for en rast. Om man syns turen er i lengste laget er det mulig å følge veien tilbake til Skistua, evt. gå inn til Elgsethytta og ta siste halvdel via heiene.

Fra Elgsethytta følger vi stien inn til Bosbergheia og videre til toppen av Storheia. Fra Storheia går turen videre rundt sør- og østenden av Kvistningen. Deretter går det en svak sti over myra til toppen av Rundheia. På Rundheia kan man nyte flott utsikt over «Heiene» med Kvistningen rett under seg, eller mot Gråkallen fra andre siden.

Fra Rundheia går man ned på Storheiastien og følger siste del av ruta på veien som går mellom Henriksåsen og Elgsethytta.

Vi anbefaler å gå denne turen når terrenget er tørt, gjerne en fin sommer- eller høstdag. God tur!

Bil til Skistua. Parkering på P-plass Skistua, Litj-Gråkallen og Henriksåsen.