Grana er helt vest i Telavåg, med utsikt rett mot havet. Turen starter fra Telavåg skule. Man må enten parkere på grusplassen ved den gamle skolen (stor og god plass), eller på venstre side mellom skole og ungdomshus slik at man ikke hindrer innkjøring til boligene i enden av veien.

Rett før siste hus går stien ned til venstre, følg røde merkepinner gjennom skogen til en kommer til en stor gresslette. En går da forbi det populære klatreområdet "Fiskesleppet". Her finner du også en lavvo og et flott område til å sette opp telt. Videre herfra følges skilting til Granane. God sti i lett terreng., men enkelte våte parti. Ute i havgapet står det flotte kunstverket Livets Portal som er laget av kunstner Beate Einen. Kunstverket ble avduket høsten 2022. Her er det også flotte svaberg og utsikt mot havet.

Sotra Øygarden Turlag har laga Kystpasset som er eit turhefte med turar frå nord til sør i Øygarden. Her finn du mange flotte turopplevingar og løyper for store og små, med ulik vanskegrad. Det er ein fantastisk moglegheit til å bli kjend med nye områder i kommunen. Les meir om Kystpasset under Lenker.

Viktig å vite når du går på tur:

Allemannsretten gir oss mange muligheter, men innebærer også plikt til å ta vare på naturen. Når du ferdes i naturen plikter du å ikke etterlate mer enn ditt eget fotavtrykk. Sporløs ferdsel innebærer å rydde opp, ta med søppel og å opptre varsomt og hensynsfullt når du ferdes i naturen.

Kommer du fra Bergen, følg Rv. 555 over Sotrabroen, etter Kolltveittunnelen ta til venstre sørover på Fv. 560, deretter på Fv. 202 mot Televåg og parkering ved Telavåg skule.

Sjekk skyss sin ruteplanlegger for busstider til Telavåg.